09919475341 info@drjafari.net
دکتر رزیتا جعفری / بینی / متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران

متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

متخصص گوش و حلق و بینی خوب در زمینه جراحی بینی با هدف درمانی و زیبایی، اختلالات مربوط به بینی، گوش و حنجره را درمان می کند. یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب باید هم در زمینه درمانی و هم در زمینه زیبایی مهارت و تجربه کافی داشته باشد. موارد درمانی می تواند مربوط به بینی، گوش، حنجره، دهان، گردن ، قاعده جمجه،غدد بزاقی و فک باشد.

دکتر رزیتا جعفری، متخصص گوش و حلق و بینی در فرمانیه

یک متخصص گوش و حلق و بینی کیست؟

متخصص گوش و حلق و بینی که با نام اوتولارینگولوژیست هم شناخته می شود در زمینه اوتولارینگولوژی (گوش و حلق و بینی) تخصص دارند. این متخصصان به تشخیص، مدیریت و درمان بیماری های سر و گردن شامل گوش، حلق، بینی، سینوس ها، حنجره و دیگر ساختارها در ناحیه می پردازند. اوتولارینگولوژی به معنای تخصص جراحی در زمینه درمان بیماری های نواحی مذکور در سر و گردن است.

متخصصان گوش و حلق و بینی، 15 سال به تحصیل در این زمینه می پردازند. برنامه تحصیلی این متخصصان این گونه است که 4 سال برنامه پیش تحصیلی دارند و 4 سال پزشکی می خوانند. حداقل 5 سال تمرینات تخصصی در حوزه خود می بینند. 1 تا 2 سال برنامه رزیدنتی دارند (جراحی عمومی). سپس تحت بررسی ها و ارزیابی های متعدد قرار می گیرند و آزمون های کتبی و عملی از این متخصصان گرفته می شود تا صلاحیت لازم را برای فعالیت در این حوزه کسب کنند.

زمینه های درمانی متخصص گوش و حلق و بینی

اوتولارینگولوژیست ها کودکان و بزرگسالان را ویزیت می کنند و به درمان بیماری هایی می پردازند که برخی از آن ها را در ادامه می بینیم.

• کاهش شنوایی و اختلالات گوش مانند عفونت گوش، سرگیجه و وز وز گوش
  • آلرژی (تب یونجه و رینیت فصلی)
  • عفونت ( سینوس ها و لوزه)
  • آسیب ها به ناحیه سر و گردن
  • نقص مادرزادی و اختلالاتی مانند لب شکری، انحراف تیغه بینی، افتادگی پلک، کاهش حس بویایی و …
  • اختلالات در بلعیدن
  • اختلالات صدایی مانند لارنژیت
  • توده های خوش خیم و غیر سرطانی و تومورهای سرطانی در بینی، سینوس، دهان، گلو، حنجره، بالای مری، تیروئید، پاراتیروئید، پولیپ های بینی و سرطان سر و گردن
  • برخی اختلالات مربوط به اعصاب صورت مانند فلج بلز
  • اختلالات خواب مانند آپنه خواب و خر و پف
عفونت گوش میانی

بیشتر بدانیم.

امکان دارد که برخی از این متخصصان تمایل داشته باشند بعد از دست یابی به مدرک و جواز پزشکی یک تا دو سال دوره فلوشیپ ببینند تا تمرینات وسیعی در این حوزه صورت گیرد. متخصصان اوتولارینگولوژی در زمینه های زیر تخصص دارند:

• آلرژی
  • جراحی پلاستیک و بازسازی
  • جراحی سر و گردن
  • لارینگولوژی و مشکلات مربوط به حنجره
  • اوتولوژی و اودیولوژی
  • رینولوژی
  • نوروتولوژی
  • اختلالات خواب

برخی از متخصصات گوش و حلق و بینی در حوزه جراحی بینی فعالیت بیشتری دارند. گواهی و جواز پزشکی برای 10 سال معتبر می باشد. برای اعتبار بخشی دوباره به این جواز پزشکی نیاز است تا برنامه مربوط به قوانین پزشکی کشور مربوطه طی شود. تعداد سال اعتبار جواز پزشکی در برخی کشورها متفاوت است. در برنامه آموزشی و سنجشی مربوط به اعتبار بخشی دوباره به جواز پزشکی مهارت جراح سنجیده می شود و همچنین با بروزترین متدها آشنا می شوند.

خدماتی که توسط یک متخصص گوش، حلق و بینی خوب ارائه می شود

همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم، این متخصصاتن وظایف متعددی دارند. اما می خواهیم از مهم ترین توانایی های دکتر رزیتتا جعفری در ادامه صحبت کنیم و در مورد هر یک، توضیحاتی ارائه دهیم.

درمان آندوسکوپی سینوس و بینی

یکی از بزرگ ترین مزایای عمل جراحی سینوس با آندوسکوپی، ایجاد قابلیت دسترسی دارو (اسپری، مایع شستشوی بینی، داروها) به حفره های داخلی سینوس بعد از باز شدن مسیر ورودی آن است. به این ترتیب عمل جراحی سینوس که توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی متبحر انجام می شود به عنوان یک روش درمان تکمیلی شناخته شده و نمی تواند جایگزینی برای درمان بیماری باشد.

از موارد استفاده عمل جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• برطرف کردن عفونت های شدیدی که با دارو درمانی برطرف نمی شود
  • عفونت های پشت چشم که ممکن است به مغز سرایت کند
  • برداشتن پولیپ های بینی که راه تنفس را مسدود کرده اند

درمان پولیپ بینی

برخی از افراد با مشکل خرخر کردن در خواب و انسداد بینی مواجه هستند که بسیار آزاردهنده است. علت بروز این مشکلات می تواند پولیپ بینی باشد. پولیپ بینی توده های متورمی هستند که در داخل بینی و گاهی سینوزیت ها رشد می کنند، این توده ها اگر کوچک باشند بدون علامت هستند ولی اگر بزرگ تر شوند، می توانند باعث بروز مشکلاتی مانند: انسداد بینی، آبریزش بینی، کاهش حس بویایی، خرخر کردن و احساس پری و درد در ناحیه سر شوند. تمامی این مشکلات می تواند آزاردهنده باشد که برای رفع آن ها لازم است نزد یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه نمایید تا درمان پولیپ بینی هر چه سریع تر صورت گیرد.

بهبود عملکرد و شکل بینی بعد از رینوپلاستی

درمان سینوزیت

از جمه راه هایی که می توان برای درمان سینوزیت به کار گرفت عبارتند از:

• قرار گرفتن در معرض هوای گرم و یا بخور مایعات که می تواند علایم احتقان بینی را کاهش داده و برای بخور بهتر می توان از دستگاه های جدید و تولیدکننده بخار آب گرم نیز استفاده کرد.
  • بهره گیری از کمپرس گرم نیز برای تخفیف دردهای بینی و سینوس موثر است.
  • استفاده از قطره های محتوی نمک، ضد احتقان و اسپری های ضد احتقان که برای کنترل علائم بیماری بسیار کمک کننده اند.
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیکی یا استروئیدی تحت نظر و تجویز پزشک متخصص گوش و حلق و بینی خوب.

همان طور که گفته شد متخصصان گوش و حلق و بینی در زمینه های مختلفی مهارت دارند. در صورتی که نیاز به جراحی سر و گردن برای برداشتن تومور، جراحی سینوزیت، جراحی بینی و … باشد باید به جراح سر و گردن مراجعه شود.

برچسب ها:

یک × 2 =