09919475341 info@drjafari.net
دکتر رزیتا جعفری / سینوزیت / سینوزیت قارچی
ماوراطب دکتر رزیتا جعفری

سینوزیت قارچی

سینوزیت قارچی نوعی بیماری است که در اثر ورود قارچ ها به مجاری تنفسی به وجود می آید. محیطی که در آن زندگی می کنیم آلوده به انواع قارچ ها است. زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد این قارچ ها از طریق بینی یا دهان وارد بدن شده و در مجاری تنفسی در فضای تاریک و مرطوب شروع شروع به تکثیر می کند که در نهایت موجب سینوزیت قارچی می شوند. در سال های اخیر شاهد رشد تعداد مبتلایان به رینوسینوزیت قارچی که بیماری نادری است، بوده ایم. این افزایش تعداد مبتلایان به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی جمعیت کره زمین است. به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به بیماری دیابت، پرتودرمانی و شیمی درمانی، تزریقات مختلف و داروهای مربوط به سیستم ایمنی، شاهد افزایش مبتلایان به رینوسینوزیت قارچی بوده ایم. این بیماری خطرات بالقوه ای را موجب می شود و به صورت مزمن یا حاد در افراد بروز می کند.

عفونت قارچی سینوس

توضیح کلی درباره بیماری

قارچ در کره زمین و محیط زیست به اشکال پیچیده و مختلفی وجود دارد. تخمین زده شده که از ۵ میلیون نوع قارچ کشف شده، ۱.۵ میلیون نوع قارچ در اکوسیستم کره زمین زندگی می کنند. انسان ها در محیط خانه و بیرون در معرض انواع مختلفی از قارچ ها قرار می گیرند که غیر قابل پیشگیری است. انسان به طور مداوم هوا را از بینی و مخاط بینی عبور می دهد که ممکن است دارای انواع قارچ ها باشد. این مورد شاید ترس زیادی ایجاد کند ولی اجازه دهید توضیح دهیم تا ابهامات برطرف شود.

بر اساس یافته های پاتوبیولوژی، قارچ هایی که باعث بیماری در انسان می شوند در اغلب موارد فرصت طلب و برخی از آن ها پاتوژن های واقعی هستند. برخی از فاکتورها مانند دمای بدن ۳۷ درجه، شکل و حالت بافت های بدن و سیستم ایمنی بدن می تواند از بسیاری از قارچ ها دفاع کند و به آن ها اجازه ندهد که در بدن ساکن شوند. بنابراین با اینکه بیشتر قارچ ها خطری برای انسان های سالم ندارند، در برخی موارد می توانند سیستم ایمنی بدن انسان ها را شکست دهند و در بدن سکنی گزینند.

قارچ ها ارگانیسم های گیاهی هستند که کلروفیل ندارند. برای جبران این کمبود ، باید از مواد آلرژی زای مرده کلروفیل جذب کنند. قارچ ها مانند باکتری ها توانایی تجزیه مواد آلی از جمله سلولز را دارند ولی در کل برای بازیافت کربن و سایر عناصر در چرخه زندگی ضروری هستند. قارچ ها معمولا از بافت های مرده تغذیه می کنند، اما گاهی اوقات از ارگانیسم هایی که هنوز زنده اند تغذیه می کنند که در این صورت باعث ایجاد عفونت قارچی می شوند و باید در مان شوند. . از آنجا که این موجودات زنده برای تولید مواد غذایی نیاز به یک محیط مرطوب و تاریک برای زندگی دارند، سینوسها فضایی مناسب برای رشد آنها می باشد .در سینوس حفره های مرطوب و تاریک، وجود دارد که فضای لازم برای رشد قارچ های مهاجم هستند. در اثر رشد زیاد این قارچ ها سینوزیت قارچی ایجاد می شود.

در ۳۰ سال گذشته، تعداد قابل توجهی از عفونت های سینوزیت قارچی ثبت شده، وجود دارد که نیاز به درمان داشته اند. این مسئله باعث شده تا سطح آگاهی عموم افراد افزایش یابد.

علائم سینوزیت قارچی

سینوزیت قارچی مانند سایر سینوزیت ها نیست و دارای علائم خاصی نیست. این نوع سینوزیت ممکن است در اثر عفونت ویروسی شروع شده و بعد از مدتی قارچی یا باکتریایی شود. تشخیص این بیماری تنها از طریق پزشک متخصص گوش، حلق و بینی امکان پذیر است.

انواع سینوزیت قارچی

عفونت قارچی مهاجم

یکی از انواع خطرناک سینوزیت قارچی عفونت قارچی مهاجم می باشد که آمار مرگ و میر در آن دیده می شود. این نوع بیماری بیشتر در افرادی که بیماری های مانند سرطان و دیابت داشته اند دیده می شود . در اینگونه افراد سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و زمینه لازم برای ورود قارچ به بدن را دارند.

سینوزیت قارچی وسیع سینوس که باعث خوردگی و پیدا شدن عناصر مغزی شده است

علائم سینوزیت قارچی مهاجم

• سوزش چشم
  • بی حسی در صورت و گونه
  • مقاومت در برابر دارو درمانی
  • اشکال در بینایی مانند دو بینی
  • مشاهده ضایعات سیاه رنگ در بینی یا سقف دهان

علل سینوزیت قارچی

مصرف برخی از داروها مانند سیکلوسپورین، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و زمینه ای فراهم می کند تا قارچ ها به بدن حمله کنند و باعث بروز بیماری سینوزیت قارچی شوند. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها نیز فرد را دچار عوارض جانبی از جمله ورود قارچ ها به بدن می کند. به طور کلی، قارچ واکنش التهابی مهمی را ایجاد نمی کند اما ناراحتی سینوسی رخ می دهد. ماهیت غیر تهاجمی این اختلال نیاز به درمان دارد.

در حال حاضر اعتقاد بر این است که آلرژی سینوزیت قارچی نوعی واکنش به قارچ های محیطی است که به راحتی در هوا پخش می شود. این بیماری معمولا در افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند، رخ می دهد. در برخی موارد، سینوزیت قارچی دارای ضایعات قارچی ضخیم و موین (یک ترشح حاوی گلیکوپروتئین های غنی از کربوهیدرات) در حفره های سینوسی هستند که باید با جراحی سینوزیت برداشته شود تا آلرژن ایجاد کننده دیگر وجود نداشته باشد. هنگامی که ضایعات برداشته می شود، امکان عود آن کمتر است. داروهای ضد التهابی و ایمونوتراپی معمولا برای جلوگیری از افسردگی تجویز می شوند.

تشخیص سینوزیت قارچی مهاجم

تشخیص به موقع این بیماری بسیار مهم است. زیرا درمان باید در سریع ترین زمان ممکن صورت گیرد. تشخیص این بیماری با رادیوگرافی ممکن نیست و با آندوسکوپی سینوس و معاینه دقیق پزشک می توان انجام می شود. می توان گفت تنها راه تشخیص این بیماری، نمونه برداری و پاتولوژی و قارچ شناسی است. تشخیص این بیماری چالش های بسیاری را در پی دارد. علائم افراد مبتلا به رینوسینوزیت قارچی و نشانه های بیماری اغلب اوقات در تست های تصویربرداری مشخص نیست. برای تشخیص قطعی نیاز است که نوع قارچ (Fungal) در ناحیه به طور دقیق مشخص شود. برای این منظور نیاز به بررسی های میکروسکوپیک است که به روش های نوین و استانداردی انجام می گیرد. تکنیک های تشخیصی پیشرفته ای در اختیار پزشکان است که نتیجه آن خیلی سریع در دست آن ها قرار می گیرد.

تشخیص بیماری تهاجمی از بیماری غیرمخرب مهم است. زیرا روش درمان برای هر یک از آن ها متفاوت است. بیماری غیر تهاجمی دارای ۲ نوع و بیماری تهاجمی دارای ۳ نوع است.
عفونت های قارچی سینوسی پارانازال از انواع تهاجمی سینوزیت به شمار می رود. در این بیماری، بافت ها تخریب می شود و حتی ممکن است جان فرد را تهدید کند.

این بیماری سرعت پیشرفت بالایی دارد. هزینه داروهای ضد قارچی بالا است. رینوسینوزیت قارچی انواع مختلفی دارد و تشخیص هر نوع با توجه به موارد مختلفی انجام می گیرد.

درمان سینوزیت قارچی

درمان این بیماری مانند تشخیص آن مشکل می باشد و با داروهایی مانند آنتی بیوتیک و ضد احتقان درمان صورت نمی گیرد. برای درمان سینوزیت قارچی از جراحی آندوسکوپیک استفاده می شود. امکان برگشت این بیماری بعد از جراحی نیز وجود دارد.

درمان رینوسینوزیت مزمن

درمان این بیماری معمولا با جراحی و خارج کردن بافت آلوده به قارچ، انجام می شود. سینوس ها تحت جراحی قرار می گیرند. دارودرمانی و استفاده از داروهای ضد قارچ نیز از دیگر راه های درمان است. اما در مواردی که خطر ایجاد فیستول وجود دارد، جراحی پیشنهاد می شود.

نمونه ای از جراحی آندوسکوپی سینوزیت قارچی برای یک خانم ۲۴ ساله که یک سال قبل تجربه جراحی داشته است.

آیا می توان از ابتلا به سینوزیت قارچی پیشگیری کرد؟

1. قارچ زدایی محل زندگی می تواند از ابتلا به سینوزیت قارچی پیشگیری می کند.
  2. قارچ ها در محل های مرطوب مانند دستشویی، حمام و آشپزخانه رشد می کنند. با رعایت بهداشت در این نواحی می توانید از ورود قارچ ها به بدن جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

در طول دهه های اخیر، ابتلا به این بیماری افزایش چشمگیری داشته است. پیشرفت های پیش آمده در تکنیک های تصویربرداری، باعث استفاده بیشتر از آندوسکوپی برای انجام جراحی سینوس شده است. برای انتخاب بهترین روش درمانی، تفاوت قائل شدن بین انواع عفونت های قارچی سینوزیت، اهمیت بالایی دارد. بنابراین جراح باید در این زمینه تجربه کافی داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
دکتر رزیتا جعفری

متخصص گوش ، حلق و بینی , متولد تهران , تمام دوران تحصیلی ام تا دیپلم درتهران سپری شده است. سپس دوره پزشکی عمومی خود را در کاشان با رتبه دو ازمون پرانترنی به پایان رساندم (سال1382) سپس در رشته جراحی گوش وحلق وبینی وسروگردن دانشگاه یزد مشغول به تحصیل شده و پس از پایان تخصص(1388) دوره طرح خود را در شهر زاهدان وشهرستان مرند وسپس دربیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساندم. دوره فلوشیپی رینولوژی خودرا در دانشگاه شهید بهشتی طی کرده وپس از پایان ان به جهت انجام متمرکز تر اعمال جراحی قاعده جمجمه دربیمارستان امام حسین دراین بیمارستان مشغول بکار شدم.
برچسب ها: