09919475341 info@drjafari.net
دکتر رزیتا جعفری / گوش / کاهش شنوایی ناگهانی

کاهش شنوایی ناگهانی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

کاهش شنوایی ناگهانی

یکی از اورژانس های مربوط به اختلالات گوش و شنوایی که شیوع نسبتاً بالایی نیز داشته و اقدام و پیگیری فوری در آن بسیار اهمیت دارد، کم شنوایی ناگهانی یا اصطلاحاً سکته گوش است.

کاهش شنوایی ناگهانی

کاهش شنوایی ناگهانی چیست؟

افت شنوایی ناگهانی حسی-عصبی که به عنوان ناشنوایی ناگهانی یا سکته گوش نیز شناخته می شود، به معنای از دست دادن بخش قابل توجهی از شنوایی به صورت ناگهانی یا در طی چند روز است و در اکثر موارد به صورت یک طرفه و در یک گوش رخ می دهد. در این اختلال، شنوایی به صورت کاملاً ناگهانی یا به تدریج و طی تنها چند روز، کاهش می یابد.

اولین اقدام در این موارد، انجام سریع ارزیابی شنوایی پایه یا ادیومتری به منظور تایید تشخیص کم شنوایی ناگهانی است. در صورتی که کم شنوایی بیش از 30 دسی بل (واحد اندازه گیری شدت اصوات) در سه فرکانس متوالی رخ داده باشد، نشانگر احتمال رخداد کم شنوایی ناگهانی است. این کم شنوایی 30 دسی بلی باعث می شود فرد صدای طبیعی گفتار را مانند یک زمزمه یا نجوا بشنود.

کم شنوایی ناگهانی یک وضعیت پزشکی جدی است و نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارد. اگر فکر می کنید کم شنوایی ناگهانی را تجربه می کنید فوراً به پزشک مراجعه نمایید. درمان زودرس، عموماً می تواند شنوایی شما را تا حد زیادی نجات دهد.

هر ساله حدود 4000 مورد کم شنوایی ناگهانی در ایالات متحده تشخیص داده می شوند. این بیماری بیشتر در افراد بین 30 تا 60 سال دیده می شود اما رخداد آن در سنین پایین تر هم گزارش شده است. حدود 50 درصد از افرادی که کم شنوایی ناگهانی یک طرفه دارند (فقط یک گوش مبتلا است) در صورت انجام سریع درمان، طی دو هفته شانس بهبودی دارند اما در سر دیگر طیف، حدود 15 درصد از مبتلایان، دچار کم شنوایی هستند که به تدریج و با گذشت زمان بدتر می شوند. برای افرادی که اقدامات اورژانسی پزشکی و دارویی موثر واقع نشود، فناوری های مورد استفاده در سمعک یا کاشت حلزون می تواند به بهبود ارتباطات برای افراد و جبران نسبی شنوایی آسیب دیده، کمک کند.

آسیب صوتی به گوش

چه عللی باعث کم شنوایی ناگهانی می شوند؟

کم شنوایی ناگهانی وقتی اتفاق می افتد که گوش داخلی، حلزون گوش در گوش داخلی یا مسیرهای عصبی بین گوش و مغز آسیب می بیند.

بیشتر اوقات پزشکان دلیل خاصی برای کم شنوایی ناگهانی یک طرفه پیدا نمی کنند. اما بیش از 100 علت شناخته شده برای کم شنوایی ناگهانی دو طرفه (در هر دو گوش) وجود دارد. برخی از دلایل ممکن عبارتند از:

• ناهنجاری گوش داخلی
  • صدمه یا ضربه به سر
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای بلند
  • بیماری های سیستم ایمنی مانند سندروم کوگان
  • بیماری منییر که نوعی اختلال در گوش داخلی است.
  • بیماری لایم، یک بیماری عفونی است که اغلب از طریق نیش کنه منتقل می شود.
  • داروهای اتوتوکسیک که می تواند به گوش آسیب برساند.
  • زهر نیش مار
  • مشکلات گردش خون
  • رشد بافت های غیر طبیعی یا تومورها
  • بیماری های عروقی

رخداد کم شنوایی ناگهانی مادرزادی

نوزادان می توانند با کم شنوایی ناگهانی متولد شوند. این ممکن است در نتیجه عفونت هایی که از مادر به کودک منتقل می شود، مانند سرخچه، سفلیس یا تبخال، عوامل ژنتیکی یا ارثی و نیز وزن کم در هنگام تولد رخ دهد.

علائم کم شنوایی ناگهانی چیست؟

تقریباً از هر 10 بیمار مبتلا به کم شنوایی ناگهانی 9 نفر دچار درگیری یک گوش می شوند. ممکن است صبح هنگام و بلافاصله بعد از بیدار شدن، دچار کم شنوایی ناگهانی شوید. گاهی در حین استفاده از تلفن یا هدفون، متوجه عدم شنیدن اصوات در یکی از گوش ها می شوید. علائم دیگر عبارتند از:

• مشکلی در پیگیری گفتگوهای گروهی
  • عدم توانایی شنیدن واضح، هنگام وجود صدای زیاد در پس زمینه
  • همراه بودن با سرگیجه
  • همراه بودن با گیجی و مشکلات تعادل
  • همراه با وزوز گوش که هنگام شنیدن صدای زنگ زدن یا وزوز صدا در گوش شما، کم شنوایی ناگهانی رخ می دهد.

کم شنوایی ناگهانی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص کم شنوایی ناگهانی، پزشک از شما در مورد تاریخچه پزشکی تان به دقت سؤال می کند و معاینات لازم را انجام می دهد. حتماً در مورد سایر مشکلات پزشکی که ممکن است داشته باشید و در مورد داروهایی که مصرف می کنید، به پزشکتان اطلاع دهید.
تست های سنجش شنوایی که عموماً از سوی متخصص گوش و حلق و بینی شما درخواست می گردد، می توانند شنوایی شما را به دقت بررسی کنند. در طی این آزمایشات، یک متخصص شنوایی توانایی دستگاه شنوایی شما را آزمایش می کند. مجموعه ای از صداهای مختلف با شدت های مختلف به طور جداگانه برای هر گوش ارسال می گردد. در طی این بررسی ها، میزان، نوع و الگوی کاهش شنوایی شما تعیین می گردد تا به روند تشخیص، درمان و پیگیری نتایج درمانی، کمک کند. پس حتماً در اولین فرصت، نتایج ارزیابی های شنوایی خود را نزد پزشک گوش و حلق و بینی یا متخصص مربوطه برده و این نتایج را در پرونده پزشکی خود حفظ کنید تا میزان تاثیر اقدامات درمانی بر بازگشت شنوایی شما مورد بررسی قرار گیرد.
بسته به علائم، گاهی انجام MRI برای بررسی ساختارهای عصب شناختی درگیر در دستگاه شنوایی، توصیه می شود تا احتمال تومورها و اختلالات ساختاری عصبی بررسی گردد.

بیماری های گوش داخلی

کم شنوایی ناگهانی و کرونا

گرچه عموما مبتلایان به کرونا، مجموعه ای از علائم شامل تب، سرفه های خشک، بدن درد و مشکلات تنفسی و کاهش حس بویایی را نشان می دهند اما گاهی مبتلایان، تنها یکی از علائم را نشان دارند و این موارد به علت تشخیص نادرست، می توانند ناقل فعالی برای گسترش این پاندمی یا همه گیری باشند.

برای کنترل اپیدمی، لازم است تمام علائم بیماری، شناسایی شده و موارد مشکوک تحت ارزیابی، قرنطینه یا درمان قرار گیرند.

در مطالعات اخیر که روی افراد با کم شنوایی ناگهانی حسی – عصبی در یک گوش انجام شده است، علیرغم تعداد پایین افراد مورد بررسی، اما در ۲۰ درصد موارد از مبتلایان به کم شنوایی ناگهانی یک طرفه، نتایج بررسی Covid19 مثبت بوده است و این در حالی است که هیچ علامت دیگری در این افراد گزارش نشده بود.

گرچه تعداد افراد بررسی شده در این مطالعات، بسیار محدود بوده است اما شناسایی علائم انحصاری این اختلال برای کنترل همه گیری در این شرایط، بسیار مهم است و مطالعات آتی می توانند با دقت بیشتری، صحت این نتایج را بررسی کنند.

نکته مهم دیگر در این موارد، لزوم توجه متخصصان به روند درمان کم شنوایی ناگهانی است که به صورت مرسوم به عنوان یکی از اورژانس های گوش، حلق و بینی در نظر گرفته شده و تحت درمان های کورتیکواستروئیدی قرار می گرفته اند.

در صورت بروز کم شنوایی ناگهانی، در حداقل زمان ممکن به متخصصان حوزه گوش و شنوایی مراجعه کنید تا روند تشخیص و درمان صحیح برای شما لحاظ شود.

دکتر رزیتا جعفری، متخصص گوش و حلق و بینی در فرمانیه از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

کم شنوایی ناگهانی چگونه درمان می شود؟

درمان زودرس ممکن است شانس شما برای بهبودی کامل را افزایش دهد. اما پزشک و شنوایی شناس شما، همواره قبل از شروع درمان، سعی خواهند کرد که علت احتمالی کم شنوایی ناگهان شما را پیدا کنند.

استروئیدها شایع ترین درمان های فوری برای کم شنوایی ناگهانی هستند. استروئیدها می توانند التهاب و تورم را کاهش دهند. این امر به ویژه در افرادی که بیماری های سیستم ایمنی بدن مانند سندرم کوگان دارند، مفید است. اگر کم شنوایی ناگهانی در شما عامل عفونی داشته باشد، پزشک متخصص ممکن است آنتی بیوتیک های متناسب را برای شما تجویز کند.

عفونت گوش میانی

در برخی موارد نیز تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی از طریق پرده گوش برای تاثیرگذاری مستقیم، سریع تر و کاراتر از سوی متخصص به شما توصیه می گردد. نکته مهم در مواجهه با کم شنوایی ناگهانی، مراجعه فوری به پزشک و پیگیری اقدامات درمانی است. حداکثر زمان مفید برای اثربخشی درمان را حدود 10 تا 14 روز گزارش کرده اند اما بهتر است از همان روزهای اول، مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی و متخصصان حوزه شنوایی، صورت گیرد. هرچه میزان کم شنوایی ناگهانی رخ داده، کمتر و خفیف تر باشد میزان بهبودی گزارش شده و احتمال بازگشت کامل شنوایی، بیشتر خواهد بود. هر روز تاخیر در مراجعه به پزشک و شروع درمان برای کم شنوایی ناگهانی، معادل با شانس کمتر برای بازگشت شنوایی است.

در مواردی که اقدام به موقع صورت نگرفته باشد یا درمان های به کار رفته منجر به بازگشت کامل شنوایی نشده باشند، جبران کاهش شنوایی از طریق وسایل کمک شنوایی مثل سمعک یا کاشت حلزون، در پیشگیری از عوارض شناختی، روانی و اجتماعی کاهش شنوایی، موثر خواهد بود. در مواردی که وزوز گوش نیز همراه با کاهش شنوایی ناگهانی رخ داده باشد و بعد از اقدامات درمانی، بهبود نیافته باشد باید راهکارهای مدیریت وزوز گوش را نزد تیم تخصصی ارزیابی و مدیریت مربوطه، تجربه کرد.

برچسب ها:

Call Now Buttonتماس با پزشک