09919475341 info@drjafari.net
دکتر رزیتا جعفری / بینی / کاهش حس بویایی و بیماری کرونا
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
ماوراطب دکتر رزیتا جعفری

کاهش حس بویایی و بیماری کرونا

شواهد جدیدی در دسترس است که کاهش حس بویایی یکی از علائم بیماری کووید ۱۹ یا کرونا است. انوسمیا نام بیماری از دست دادن حس بویایی است. در نتیجه این اطلاعات بر اهمیت حس بویایی در تشخیص بیماری کرونا می افزاید. در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم.

انوسمیا یا از دست دادن حس بویایی بعد از بیماری کرونا، یکی از علائم اصلی ناشی از بیماری کرونا است که در ۴۰ درصد از بیماران مشاهده شده است. ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند بسیار متعدد هستند و حدوداً ۲۰۰ نوع ویروس مختلف باعث عفونت قسمت بالایی سیستم تنفسی می شوند. بنابراین جای تعجب نیست که ویروس کرونا باعث از بین رفتن حس بویایی در بیماران مبتلا به عفونت می شود.

کاهش حس بویایی و بیماری کرونا

کاهش حس بویایی و بیماری کرونا

در کشورهای مختلف آمار مبتلایان به عارضه از دست دادن حس بویایی، متفاوت است. برای مثال در کشور آلمان از هر ۳ نفر مبتلا به بیماری کرونا، ۲ نفر دچار از دست دادن حس بویایی می شوند. در کره جنوبی که آزمایش از بیماران گستردگی بیشتری دارد، ۳۰ درصد از بیماران که مبتلا به کرونا هستند، به از دست دادن حس بویایی مبتلا می شوند در حالی که دیگر علائم بیماری، خفیف تر است.
به علاوه گزارش هایی مبنی بر آن است که بیمارانی که به کرونا مبتلا هستند و حس بویایی را از دست می دهند، علائم دیگر بیماری را به طور خفیف تجربه می کنند.

در حالی که به طور واضح شاهد افزایش احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ هستیم، باید بدانید که بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به صورت خفیفی به این بیماری مبتلا می شوند و با شناسایی این علامت یعنی از دست دادن حس بویایی، می توان بیماری کرونا را به موقع تشخیص داد.

 

بهبود دیر هنگام اختلال بویایی در بیماری کووید ۱۹

کرونا ویروس انسانی برای اولین بار در حفرات بینی افراد با سرماخوردگی ساده و در سال ۱۹۶۰ تشخیص داده شد. با این که بیماری، علائمی مشابه با سرماخوردگی داشت، اما سیستم تنفس تحتانی، به شدت درگیری نشان می داد.

همانطور که اشاره کردیم، علاوه بر درگیری سیستم تنفسی، موردی که در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده می شود، مختل شدن حس بویایی است.

بررسی شواهد بالینی جدید کووید ۱۹ و از دست دادن حس بویایی در SARS- CoV- 2 در جمعیت های مختلف، باعث می شود به ارزیابی اختلال بویایی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بپردازیم.

اولین یافته ها نشان می دهند که حس بویایی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، به طور کامل بهبود نخواهد یافت و ممکن است تنها نیمی از بیمارانی که حس بویایی خود را از دست داده اند، کاملا بهبود یابند. معمولا کاهش حس بویایی در میان خانم های مبتلا به کووید ۱۹ بیشتر مشاهده می شود. این مورد می تواند به دلیل پایین بودن حس بویایی در آقایان باشد و این که خانم ها بیشتر نگران سلامتی خود هستند.

در میان برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، علائمی از گرفتگی بینی مشاهده می شد.

دیگر علائم غیر اختصاصی مانند سرفه، سردرد، تب و یا خستگی نیز در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده می شود. معمولا افراد درگیر بیماری که حس بویایی شان کم شده است، علائم التهابی بیشتری را نسبت به دیگر بیماران خواهند داشت.

لازم است بدانید که اختلال بویایی ناگهانی، شاخص خوبی برای تشخیص بیماری نیست.

در مطالعه ای دیگر مشخص شد که بیمارانی که حس بویایی شان درگیر شده بود، بعد از گذشت یک هفته درجاتی از بهبود را داشتند.

SARS- CoV- 2 منجر به بروز اختلال بویایی ناگهانی می شود که برطرف شدن آن به مراتب سخت تر از اختلال بویایی در بیماران با کووید ۱۹ منفی می باشد.

در پایان این که اختلال بویایی ناگهانی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، روند بهبود آهسته ای خواهد داشت. تنها نیمی از بیماران حس بویایی خود را به طور کامل به دست می آورند، آن هم طی یک دوره نقاهت ۱۵ روزه.

این مورد ضروری است که افرادی که دچار از دست دادن حس بویایی می شوند، ولی علائم دیگر کرونا را ندارند، خود را به مدت ۷ روز ایزوله یا قرنطینه کنند. در اصل بسیاری از بیماران بدون علامت هستند و نیاز است که با توجه به علائم خفیف بیماری سعی در تشخیص درست و به موقع و قرنطینه بیمار شود. در بین کادر درمانی متخصصان گوش و حلق و بینی و یا متحصص حس بویایی بیشتر از سایر همکاران می توانند این عارضه را تشخیص دهند.

دکتر رزیتا جعفری

دکتر رزیتا جعفری

متخصص گوش ، حلق و بینی , متولد تهران , تمام دوران تحصیلی ام تا دیپلم درتهران سپری شده است. سپس دوره پزشکی عمومی خود را در کاشان با رتبه دو ازمون پرانترنی به پایان رساندم (سال1382) سپس در رشته جراحی گوش وحلق وبینی وسروگردن دانشگاه یزد مشغول به تحصیل شده و پس از پایان تخصص(1388) دوره طرح خود را در شهر زاهدان وشهرستان مرند وسپس دربیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساندم. دوره فلوشیپی رینولوژی خودرا در دانشگاه شهید بهشتی طی کرده وپس از پایان ان به جهت انجام متمرکز تر اعمال جراحی قاعده جمجمه دربیمارستان امام حسین دراین بیمارستان مشغول بکار شدم.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
رابطه انحراف بینی با سینوزیت

رابطه انحراف بینی با سینوزیت

تا به حال به رابطه انحراف بینی با سینوزیت فکر کرده‌اید؟ اگر به سینوزیت مبتلا هستید باید این را بدانید که انحراف بینی می‌تواند به سینوزیت منجر شود. عوارضی مثل سینوزیت،...

سینوزیت مزمن همراه با پولیپ بینی

سینوزیت مزمن همراه با پولیپ بینی

سینوزیت مزمن همراه با پولیپ بینی تنها ناشی از عفونت نمی باشد. پولیپ به عنوان هر نوع گرفتگی بینی، بزرگ شدن شاخک‌های بینی یا انحراف بینی شناخته می‌شود. پولیپ ناشی از...

تومورهای بینی و سینوس

تومورهای بینی و سینوس

تومورهای بینی و سینوس انواع مختلفی دارند. طبق مطالعات انجام شده، ۶۰ و ۷۰ درصد این تومورها در قسمت بالایی سینوس فک و در گونه‌ها ایجاد می‌شوند. ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها در حفره...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *