09919475341 info@drjafari.net

انواع مننژیت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]

مننژیت مغزی چیست؟ انواع مننژیت به چه صورت است و علائم آن چگونه اند؟ مننژیت به التهاب مننژ گفته می شود. مننژ به غشاء های گفته می شود که مغز و ستون فقرات را پوشش می دهد. مننژیت زمانی رخ می دهد که مایعات اطراف مننژ عفونی شوند.
شایع ترین علت مننژیت عفونت های ویروسی و باکتریایی می باشند. دیگر دلایل آن شامل موارد زیر است:
– سرطان
– تحریکات شیمیایی
– عفونت قارچی
– آلرژی دارویی
برخی از انواع مننژیت که در اثر باکتری به وجود آمده اند، می توانند واگیردار باشند. این نوع بیماری می تواند از طریق سرفه کردن، عطسه کردن و تماس از نزدیک با فرد آلوده، انتقال یابد.

علائم مننژیت

علائم مننژیت ویروسی و باکتریایی در ابتدا شبیه به هم می باشند. ولی مننژیت باکتریایی معمولاً علائم شدید تری دارد. این علائم با توجه به سن فرد می توانند متغیر باشند.

انواع مننژیت

مننژیت ویروسی

مننژیت ویروسی شایع ترین نوع مننژیت می باشد و در فصول تابستان و پاییز بیشتر مشاهده می شود. مننژیت ویروسی در نوزادان علائمی به شرح زیر دارد:
– کاهش اشتها
– تحریک پذیری
– خواب آلودگی
– رخوت و بی حالی
همچنین در بزرگسالان علائم به شرح زیر است:
– سر درد
– سفت شدن گردن
– تشنج
– حساسیت به نور زیاد
– حالت تهوع و استفراغ
– کاهش اشتها

مننژیت باکتریایی

مننژیت باکتریایی واگیردار بوده و به دلیل عفونت برخی باکتری های خاص به وجود می آید. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند موجب مرگ فرد شود. حدود 5 تا 40 درصد کودکان و 20 تا 50 درصد بزرگسالان مبتلا به این بیماری فوت می کنند. حتی در صورت درمان نیز احتمال مرگ وجود دارد.
علائم این نوع مننژیت با گذشت زمان وخیم تر می شود. این علائم به شرح زیر است:
– تغییر در حالات روحی
– حالت تهوع
– استفراغ
– حساسیت به نور زیاد
– تحریک پذیری
– سردرد
– لرز
– سفت شدن گردن
– ایجاد نواحی بنفش در پوست که مانند کبودی می باشد.
– خواب آلودگی
– رخوت و بی حالی
در صورت مشاهده این علائم نیاز است تا سریعاً به پزشک مراجعه شود. مننژیت ویروسی و باکتریایی می توانند مرگ بار و کشنده باشند.

کرانیو فارنژیوما

مننژیت باکتریایی در بزرگسالان با ترشح مایع مغزی نخاعی

ضعیف بودن سیستم ایمنی، عفونت و نقص آناتومی سد مغزی از جمله دلایل بروز مننژیت باکتریایی در بزرگسالان می باشد. نقص آناتومیکی می تواند به دلیل ناهنجاری های مادرزادی جمجمه، پخش عفونت در طول عفونت گوش و سینوس، بعد از انجام جراحی اعصاب، جراحی گوش و حلق و بینی و یا آسیب عصبی باشد که می توانند منجر به ترشح مایع مغزی نخاعی شوند.

مننژیت باکتریایی در بیماران مبتلا به ترشح مایع مغزی نخاعی در دسته بیماری های اکتسابی قرار می گیرد. علائم آن می تواند شامل آبریزش بینی و ترشح از گوش و یا ترشح مایع مغزی نخاعی باشد. در بیماران مبتلا به شکستگی قاعده جمجمه در پی ترومای سر، ترشح مایع مغزی نخاعی طی بیست و چهار ساعت برطرف خواهد شد، اما در صورت عدم بهبودی، شاهد بروز مننژیت خواهیم بود.

مطالعات انجام شده نشان می دهند که ترشح مایع مغزی نخاعی در تعداد کمی از بیماران مبتلا به مننژیت باکتریایی، اکتسابی تشخیص داده می شوند. جراحی گوش و حلق و بینی و هم چنین ترومای سر، شایع ترین دلایل ترشح هستند.

معمولا آگاهی از مننژیت به دلیل سابقه قبلی و یا مشورت با پزشک، کمک می کنند تا علائم مننژیت باکتریایی در مراحل اولیه تشخیص داده شود. مطالعات نشان می دهند، علائم در بیماران مننژیتی که ترشح مایع مغزی نخاعی دارند طی 24 ساعت ظاهر می شود.

تست های تصویربرداری مانند سی تی اسکن و MRI، موقعیت آناتومیکی ترشح مایع مغزی نخاعی را به خوبی نشان می دهند و این مورد، برای انجام جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است.

جراحی آندوسکوپی، جراحی موفقی در بسیاری از بیماران محسوب می شود که میزان موفقیت آن حدود 60 تا 100 درصد خواهد بود. در بیمارانی که ترشح عود کننده و یا ادامه دار دارند، مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی به منظور بررسی و بازسازی نقص ایجاد شده و پیشگیری از بروز مشکلات بعدی توصیه می شود.

در برخی موارد، احتمال ترشح بعد از جراحی وجود دارد که می تواند به دلیل مدت زمان ترشح، میزان ترشح، موقیعت ترشح، شاخص توده بدنی و یا ابتلای همزمان به بیماری دیگری باشد.

واکسنی برای بیماران مبتلا به ترشح مایع مغزی نخاعی وجود ندارد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که علی رغم ترمیم ترشح و واکسن، احتمال بازگشت مجدد بیماری در بیماران مبتلا به مننژیت باکتریایی و ترشح مایع مغزی نخاعی بیشتر است. در بیشتر بیماران، شاهد دوره خفیفی از بیماری با نتایج مطلوب خواهیم بود.

علائم تومور قاعده جمجمه

ترشح مایع مغزی نخاعی در بیماران مبتلا به مننزیت باکتریایی، با ترشح بیش از حد و یا مننژیت عود کننده همراه است و تصویربرداری کرانیال و مشورت با متخصص گوش و حلق و بینی توصیه می شود.

مننژیت قارچی

این نوع مننژیت بسیار نادر بوده و به دلیل ورود قارچ به بدن و آلوده کردن خون فرد به وجود می آید. این قارچ از آنجا به مغز و ستون فقرات می رسد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به احتمال بیشتری به این بیماری دچار می شوند. از جمله افراد در معرض خطر مننژیت قارچی می توان به مبتلایان به سرطان و ایدز نام برد.
علائم مننژیت قارچی مانند دیگر عفونت ها می باشد و از نشانه های آن می توان به حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، تب، سر درد و گیجی اشاره کرد.

مننژیت در حقیقت عارضه ی عدم درمان نشت مایع مغزی نخاعی می باشد.
منبع : https://www.healthline.com/health/meningitis

برچسب ها: