09919475341 info@drjafari.net
دکتر رزیتا جعفری / گوش / اختلال در شنوایی، عارضه جدید کرونا
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
ماوراطب دکتر رزیتا جعفری

اختلال در شنوایی، عارضه جدید کرونا

اختلال در شنوایی، عارضه جدید کرونا

قطعا هنوز اطلاعات ما و متخصصان در نقاط مختلف جهان در مورد علائم، پاتوفیزیولوژی و عوارض طولانی مدت ابتلا به نسخه جدید ویروس Covid-19 محدود است اما در همین دوره نیز، مطالعات مختلفی در مورد اثرات این ویروس بر دستگاه شنوایی منتشر شده است که پیش از ذکر آن ها باید توجه داشته باشیم که هم تعداد نمونه های تمامی این مطالعات بسیار محدود بوده است، هم هنوز مطالعات طولانی مدت روی این کیس ها انجام نشده است و هم شیوه بررسی این مطالعات متفاوت و حتی گاهی مبهم است. اما علت اصلی انتشار این مطالعات، توجه به هر علامت محتملی، جهت کاهش احتمال انتقال ویروس از سوی ناقل و هشدار به تیم درمانی جهت رعایت پروتکل های احتمالی در برخورد با چنین مواردی است.

اختلال در شنوایی، عارضه جدید کرونا

آیا کرونا در سیستم شنوایی انسان تاثیرگذار است؟

گرچه ویروس سارس – کرونای مرسوم، گزارشی از ایجاد اختلالات شنوایی به همراه نداشته است اما همان طور که می دانیم، امکان درگیری سیستم شنوایی در مواجهه با ویروس های مختلف وجود دارد و عموما درگیری هایی در سطح اعصاب شنوایی و سلول های مویی را ایجاد می کنند. در برخی موارد نیز ردپای RNA ویروس در فضای گوش میانی با درگیری استخوان ها و تشدید احتمال رخداد اختلالاتی مثل اتوسکلروز گزارش شده است.

در مورد نسخه جدید ویروس Covid-19 نیز، در ماه های اخیر، علیرغم تمامی محدودیت های مطالعاتی و تعداد بسیار بسیار کم کیس ها، گزارشاتی از مبتلایان فاقد علائم مرسوم و با نشانه های صرفا (یا همراه با) شنوایی – تعادلی گزارش شده اند.

نحوه اثرگذاری ویروس کرونا در سیستم شنوایی

در عموم گزارشات، مشکلات شنوایی حسی – عصبی ملایم تا متوسط با شروع ناگهانی و بدون علائم مرسوم کرونا یا با شروع مشکلات شنوایی بعد از رفع سایر علائم بیماری، گزارش شده اند و درگیری نیز به صورت نوروپاتی حسی یا درگیری سلول های مویی و اعصاب شنوایی (و با شیوع کمتر، تعادل) گزارش شده است. علت آن را نیز حمله ویروس به اعصاب محیطی و مرکزی (نوروپاتی) یا ناشی از هایپوکسی و اختلال اکسیژن رسانی و خونرسانی به سلول های مویی گوش داخلی، گزارش کرده اند. عوارض اتوتوکسیک درمان های دارویی در مبتلایان نیز یکی از عوامل احتمالی رخداد با تاخیر مشکلات شنوایی در مبتلایان به Covid-19 بیان شده است. هرچند که با توجه به دوز درمانی و نوع داروی کرونا، عوارض اتوتوکسیک محدودی متصور می باشد (به جای کلروکوئین نیز از هیدروکسی کلروکوئین با دوز ویژه و عوارض اتوتوکسیسیتی محدودتر، استفاده می شود ولی داروهایی چون آزیترومایسین، فاویپیراویر و … می توانند همراه با علائم اتوتوکسیسیتی یا سمیت زایی برای گوش باشند).

مشکلات شنوایی ناشی از کرونا، به چه صورت بروز می کنند؟

افزایش شیوع تینیتوس یا وزوز گوش نیز در این دوره پاندمی گزارش شده است اما به واسطه محدودیت ارزیابی های جامع و بررسی های جزئی تر، برخی مطالعات، علت آن را صرفا افزایش استرس و اختلالات خلقی و روان شناختی در دوره پاندمی و قرنطینه ذکر کرده اند که از عوامل مهم در بروز یا تشدید وزوز گوش هستند.

در صورت بروز اختلالات و کاهش شنوایی ناگهانی در شما می توانید به دکتر رزیتا جعفری، متخصص گوش و حلق و بینی در فرمانیه مراجعه نمایید و از تجربیات ایشان بهره مند شوید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۹۱۹۴۷۵۳۴۱ و ۰۹۰۳۶۲۶۳۵۰۳ تماس بگیرید . همچنین می توانید از امکانات مشاوره آنلاین دکتر رزیتا جعفری نیز بهره مند شوید.

 

در مورد مشکلات تعادلی هم گزارشات بسیار محدودی (از جمله از سوی متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری ایران) منتشر شده است اما در مورد جزئیات نتایج ارزیابی های وستیبولار و محل درگیر شده (سیستم محیطی یا مرکزی دهلیزی) داده ای در دسترس نیست.

طی چند روز اخیر، گزارش کوتاهی از سوی متخصصان دانشگاه جان هاپکینز در ژورنال JAMA منتشر شده است که ردپای ویروس SARS-CoV-2 را در فضای گوش میانی و ماستوئید دو مورد از سه تن جان باخته از کرونا، گزارش کرده اند و ذکر نموده اند که این نتایج، قابل تعمیم به افراد و میزبانان زنده نمی باشد و تغییر و تحولات سلولی – مولکولی بعد از مرگ را نیز باید در نظر داشت اما اهمیت این گزارش، در هشدار به متخصصان اتولوژی در حین جراحی های گوش و رعایت کامل پروتکل های بهداشتی همانند موارد مواجهه در عمل های حلق و بینی است.

مسیر انتقال ویروس کرونا به دستگاه شنوایی انسان

مسیر انتقال ویروس، هنوز به درستی تشخیص داده نشده است و احتمال درگیری از مسیر شیپوراستاش یا مسیرهای خونی یا گسترش RNA ویروس در بافت استخوانی میزبان، محتمل است (این موارد به معنای لزوم انتقال مستقیم از مجرای گوش خارجی نیست).

درحال حاضر گزارشات محدودی از رخداد کم شنوایی به دنبال ابتلای قطعی به ویروس کرونا (با ارتباط علت و معلولی)، در جهان گزارش شده است اما به نظر می رسد در موارد رخداد ناگهانی مشکلات شنوایی بدون سابقه پزشکی یا علائم، همراه با تایید کننده مشکلات شناخته شده دیگر در دستگاه شنوایی، باید امکان ابتلا به ویروس ایجاد کننده بیماری کرونا را نیز مدنظر قرار داد و ارجاعات تشخیصی فوری به متخصصان مربوطه و رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از ابتلا یا گسترش بیماری را در نظر داشت. اما تعجیل بر برچسب گذاری به مراجعان، بدون انجام ارزیابی های کامل پزشکی، جایز نیست.

دکتر رزیتا جعفری

دکتر رزیتا جعفری

متخصص گوش ، حلق و بینی , متولد تهران , تمام دوران تحصیلی ام تا دیپلم درتهران سپری شده است. سپس دوره پزشکی عمومی خود را در کاشان با رتبه دو ازمون پرانترنی به پایان رساندم (سال1382) سپس در رشته جراحی گوش وحلق وبینی وسروگردن دانشگاه یزد مشغول به تحصیل شده و پس از پایان تخصص(1388) دوره طرح خود را در شهر زاهدان وشهرستان مرند وسپس دربیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساندم. دوره فلوشیپی رینولوژی خودرا در دانشگاه شهید بهشتی طی کرده وپس از پایان ان به جهت انجام متمرکز تر اعمال جراحی قاعده جمجمه دربیمارستان امام حسین دراین بیمارستان مشغول بکار شدم.
برچسب ها:
مقالات مرتبط
عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی اصطلاحی است که به التهاب مجرای گوش اطلاق می‌شود و شایع‌ترین علت آن، باکتری‌ها خواهند‌بود. این بیماری ممکن است در هر سنی به صورت خفیف، متوسط و شدید بروز...

نحوه خوابیدن بعد از جراحی زیبایی گوش

نحوه خوابیدن بعد از جراحی زیبایی گوش

نحوه خوابیدن بعد از جراحی زیبایی گوش حتی با انجام جراحی توسط بهترین جراح گوش و حلق و بینی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورت عدم توجه به این نکنه، نتیجه مورد...

عفونت گوش

عفونت گوش

عفونت گوش عارضه‌ای است که بدون هیچ محدودیت سنی در نوزادان، کودکان، نوجوانان جوانان و حتی بزرگسالان اتفاق می‌افتد. در صورت مشاهده اولین علائم آن، باید هرچه سریع‌تر برای...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *