09919475341 info@drjafari.net
دکتر رزیتا جعفری / بینی / هر آنچه که باید درباره جراحی زیبایی بینی بدانید!
مدت زمان مطالعه ۱۱ دقیقه
ماوراطب دکتر رزیتا جعفری

هر آنچه که باید درباره جراحی زیبایی بینی بدانید!

جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی یکی از رایج ترین جراحی های زیبایی می باشد که علاوه بر بهبود ظاهر و در برخی موارد عملکرد  بینی ارتباط خوشایندتری را بین بینی و دیگر اجزای صورت برقرار می کند. صورت در معرض دید ترین قسمت بدن ماست و بینی در مرکز آن قرار گرفته است که باید متناسب با فرم و دیگر اجزای صورت باشد به همین دلیل نباید بینی را به عنوان عضوی مجزا و مجرد در نظر گرفت. هر نوع نقص در اجزای صورت می تواند به ارتباط تنگاتنگی که اجزا با یکدیگر دارند تاثیر بسیاری بگذارد. در صورتی که این جراحی با مشاوره و همراهی یک جراح زیبایی بینی با تجربه انجام شود، می تواند بسیاری از اختلالات و عارضه ها موجود در بینی از قبیل افتادگی نوک بینی، بزرگ بودن حفره های بینی، قوز بینی و دیگر اختلال های شایع بینی را برطرف کند.

جراحی زیبایی بینی چیست؟

جراحی زیبایی بینی که به آن رینوپلاستی نیز گفته می شود، می تواند سبب اصلاح فرم بینی شود. در این جراحی، ساختار غضروف و استخوان بینی را تغییر می دهند و نواحی دفرم بینی که شامل قوز بینی، انحراف بینی و کج بودن آن است حذف و اصلاح می شود. همزمان با این جراحی نیز می توان جراحی هایی دیگری همچون جراحی پولیپ بینی و رفع شکستگی بینی نیز انجام داد.

مزایای جراحی زیبایی بینی

همانطور که قبلا ذکر شد، عملزیبایی بینی به منظور اصلاح و رفع عیوب بینی و همچنین تناسب و تقارن به کار می رود. با انجام این جراحی، بینی ظاهر خوبی پیدا می کند و همین سبب افزایش اعتماد به نفس در افراد می گردد و فرد بدین وسیله می تواند حضور پر رنگ تری در جامعه داشته باشد. از دیگر موارد یکه می توان با جراحی بینی اصلاح کرد ، می توان به رفع انحراف و پولیپ بینی، تغییر اندازه سوراخ های بینی و … اشاره کرد.

با رفع مشکلات داخلی بینی، کیفیت تنفس و اکسیژن رسانی بدن بهبود یافته و فرد می تواند زندگی بهتری را تجربه نماید. بهبود کیفیت تنفس از ابتلا به بیماری هایی نظیر ناراحتی قلبی، آلزایمر، گرفتگی عضلات و نفس تنگی جلوگیری می نماید.

تفاوت جراحی بینی به روش باز و بسته

جراحی زیبایی بینی با در نظر گرفتن حفظ عملکرد بینی معمولا به دو روش باز و بسته انجام می شود که بعضی از جراحان روش باز و بعضی دیگر روش بسته را با انجام تکنیک های خاص جراحی بینی انجام می دهند که امروزه طرفداران جراحی باز در حال افزایش است. جراح در صورتی که فرد جراحی مجدد، انحراف شدید بینی که شکل ظاهری بینی را کاملا کج کرده باشد و دفرمه شدن بینی در اثر تصادف داشته باشد ترجیح می دهد از روش باز استفاده کند. تفاوت روش باز و بسته در این است که در روش باز برش کوچکی روی پوست کلوملا علاوه بر خط برشی که در روش بسته بکار می رود داده می شود. در روش بسته زمان جراحی یک ربع کمتر از روش باز است و روی پوست کلوملا برشی ایجاد نمی شود و ورم نوک بینی کمتر از روش باز است و ورم زودتر برطرف می شود.

جراحی-بینی-به-روش-باز-و-بسته

انواع بینی

بینی های گوشتی دارای پوستی ضخیم هستند و نیز پهن با غضروف کم می باشند. بینی های استخوانی دارای پوستی نازک و پل برآمده ای هستند که به آن شکلی منحنی یا کمی خمیده می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر از روند جراحی هر نوع از بینی ها با ما همراه باشید.

 جراحی بینی گوشتی

مشکل ترین نوع بینی برای عمل جراحی زیبایی بینی، عمل بینی های گوشتی هستند زیرا این بینی ها غضروفی کمی دارند و در مقابل دارای پوستی ضخیم هستند که از فرم استخوانی غضروفی بینی تبعیت نمی کنند. برای شکل گیری بینی های گوشتی جراحی بروی استخوان و غضروف انجام می شود و اصولا هیچ گونه دست کاری بروی پوست صورت انجام نمی گیرد. در حین جراحی بینی گوشتی باید تا حد ممکن از گرافت های غضروفی استفاده شود و غضروف تقویت شود تا اسکلت محکم تر در زیر پوست بینی داشته باشیم. افرادی که قصد انجام جراحی بینی گوشتی دارند باید تا حد امکان سطح انتظارات خود را پایین بیاورند زیرا بینی های گوشتی مانند بینی های استخوانی خیلی به بینی های فانتزی و عروسکی تبدیل نمی شوند.

جراحی بینی استخوانی

بینی های استخوانی داری پوست نازک،غضروف زیاد و قوز خفیف بروی پل بینی که به آن شکل منحنی یا کمی خمیده می دهد هستند که راحت تر از بینی های گوشتی جراحی می شوند و به خوبی فرم می گیرند.

یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به جراح زیبایی بینی برداشتن قوز پل بینی است زیرا برداشتن قوز پشت بینی در زیبایی آن ها تاثییر بسیار زیادی می گذارد. قوز های بینی اندازه های متفاوتی دارند و بر اساس میزان قوز و برآمدگی روی بینی روش جراحی باز یا بسته انجام می گیرد. جراح بینی بدلیل اینکه بینی استخوانی از پوست نازکی تشکیل شده است و پوست از انعطاف بیشتری برخوردار است می تواند تغییرات بیشتری بر روی بینی استخوانی اعمال کند و نتیجه بهتری از جراحی بدست آورد.

جراح بینی طبیعی

در جراحی بینی طبیعی سوراخ های بینی به اندازه زیاد کوچک نمی شوند و معمولا پشت بینی صاف می باشد و بینی به گونه ای عمل می شود که اثری از جراحی در آن دیده نمی شود و ظاهری طبیعی و متناسب با سایر اجزای صورت پیدا می کند. گاهی اوقات جراح با حفظ ظاهر طبیعی بینی با ظرافت قوسی بسیار کمی را بر روی بینی ایجاد می کند.در جراحی بینی طبیعی نوک بینی کوچک و یا کشیده به سمت بالا در صورت دیده نمی شود و تنها ایرادات آن و تناسب آن با سایر اجزای صورت بازسازی می شود. به طور کلی جراحی بینی طبیعی دارای ویژگی های زیر می باشد.

  • تناسب پهنای بینی (پهنای قسمت بینی باید به اندازه مناسبی باشد که این اندازه برابر فاصله دو چشم می باشد.)
  • فاصله متناسب بینی ولب که معمولابین ۹۵ تا ۱۰۰ درجه در تنظر گرفته می شود.
  • زاویه مناسب قوز پشت بینی
  • متناسب بودن با سایر اجزای صورت
رینوپلاستی

جراحی ترمیم بینی

جراحی بینی ترمیمی یا جراحی بینی ثانویه زمانی صورت می گیرد که فرد برای بار دوم و یا بیشتر بینی خود را عمل کند.در واقع در این جراحی مشکلاتی و نواقصی که در جراحی بینی اولیه بوجود آمده است بر طرف می شود. در برخی موارد مشکلات تنفسی که ناشی از جراحی اولیه می باشد در این جراحی بر طرف می شود.

پس از عدم تقارن نوک بینی، دومین دلیل شایع بیماران برای رینوپلاستی مجدد بینی، داشتن مشکلات تنفسی یا انسداد مسیرهای داخلی بینی بیماران است. همچنین برخی دیگر گزارش داده اند که دو سوم داوطلبان جراحی تجدید نظر رینوپلاستی از درجات مختلفی از انسداد بینی رنج می برند که اغلب ناشی از انحراف تیغه ی بینی و مشکلات دریچه ی بینی که ناشی از چسپندگی یا فروپاشی دریچه ی بینی است، شکایت دارند. به ویژه بیمارانی که رینوپلاستی را با هدف کوچک کردن بینی انجام می دهند، بیشتر در معرض این خطرات و مشکلات عوارض عملکردی و تنفسی هستند زیرا این جراحی، فضای داخل مجراهای تنفسی بینی را تا حد زیادی تنگ و کوچک می کند و در مواردی نیز به کلی از بین می برد و موجب انسداد مجراهای تنفسی بیمار می شود.

  جراحی انحراف بینی

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از افراد مشاهده می شود بینی های کج است که زیبایی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد . تیغه بینی نازک و انعطاف پذیر است که در حلت عادی باید کاملا وسط دو سوراخ بینی و صاف قرار بگیرد. جراح بینی با برسی اینکه آیا این انحراف مربوط به ساختمان اصلی بینی است یا فقط این انحراف در ظاهر بینی مشاهده می شود جراحی لازم را انجام می دهد. در صورتی که این انحراف فقط در ظاهر فرد باشد جراحی بینی با هدف زیبایی انجام می گیرد ولی اگر این انحراف در تنفس فرد مشکل ایجاد کند و این انحراف مربوط به ساختمان اصلی بینی باشد با جراحی بینی موقعیت تیغه بینی را بازسازی می کند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

پس از بهوش آمدن بهتر است که از مایعات استفاده کنید. وپس از مرخص شدن و رسیدن به منزل تا مدت ۲ هفته استراحت کنید به گونه ای که سرتان بالاتر از بدنتان قرار بگیرد تا بطور کامل به بهبودی برسید برای انجام این کار بهتر است از چندین بالش برای بالا نگه داشتن سر خود استفاده کنید. پس از جراحی از انجام دادن کارها سنگین و خم کردن سر خود به سمت پایین باید جدا خودداری کنید. برای کاهش ورم و کبودی اطراف چشم و بینی تان بهتر است از کمپرس یخ استفاده نمایید.

بیش تر بخوانید : پرواز بعد عمل بینی

جراحی بینی از دیدگاه یک متخصص بینی

جراحان پلاستیک صورت ممکن است عمدتاً بر بهبود جنبه ی زیبایی بینی در بیمارانی که به دنبال جراحی زیبایی بینی هستند متمرکز شوند، زیرا بیمار و بستگان بیمار بیشتر از هر چیزی تغییرات شکل و ظاهر بینی را ارزیابی خواهند کرد و رضایت آنها از نتیجه ی جراحی بستگی به ملاک های زیبایی به دست آمده در نتیجه ی عمل دارد. با این حال در عین توجه به زیبایی ظاهر بینی نباید در حین جراحی رینوپلاستی از شرایط پزشکی و عملکردی داخل حفره ی بینی نیز غافل شد زیرا هر گونه غفلت از مخاط اندونازال یا آسیب شناسی آناتومیک ممکن است با نارضایتی بیمار از شرایط عملکردی بینی پس از جراحی رینوپلاستی همراه باشد.


سوالات متداول

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
دکتر رزیتا جعفری

دکتر رزیتا جعفری

متخصص گوش ، حلق و بینی , متولد تهران , تمام دوران تحصیلی ام تا دیپلم درتهران سپری شده است. سپس دوره پزشکی عمومی خود را در کاشان با رتبه دو ازمون پرانترنی به پایان رساندم (سال1382) سپس در رشته جراحی گوش وحلق وبینی وسروگردن دانشگاه یزد مشغول به تحصیل شده و پس از پایان تخصص(1388) دوره طرح خود را در شهر زاهدان وشهرستان مرند وسپس دربیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساندم. دوره فلوشیپی رینولوژی خودرا در دانشگاه شهید بهشتی طی کرده وپس از پایان ان به جهت انجام متمرکز تر اعمال جراحی قاعده جمجمه دربیمارستان امام حسین دراین بیمارستان مشغول بکار شدم.
برچسب ها:
مقالات مرتبط

تومورهای بینی و سینوس

تومورهای بینی و سینوس انواع مختلفی دارند. طبق مطالعات انجام شده، ۶۰ و ۷۰ درصد این تومورها در قسمت بالایی سینوس فک و در گونه‌ها ایجاد می‌شوند. ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها در حفره...

آنژیوفیبروم بینی

آنژیوفیبروم بینی

آنژیوفیبروم رایج ترین تومور بینی است که خوش خیم بوده تومور خوش خیم در ناحیه پشت بینی، سینوس ها و قاعده جمجمه است. بیشترین احتمال بروز این تومور در افراد بین سنین 7 تا...

سرماخوردگی بعد از عمل زیبایی بینی

سرماخوردگی بعد از عمل زیبایی بینی

امروزه بسیاری از افراد به دلیل شکل و ظاهر بینی خود دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند. اما جای نگرانی نیست و افراد می توانند با انجام عمل زیبایی بینی این مشکل را برطرف...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۱ دیدگاه
  1. زهره

    سلام خسته نباشید ( من سینوزیت دارم و خواستم بدونم اگر با دارو برطرف بشه انحراف بینی درست میشه یا برای اینکه بینی انحراف نداشته باشه باید عمل کرد)؟

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *