09919475341 info@drjafari.net

سینوزیت مزمن

در سینوزیت مزمن، بافت های داخل سینوس ها به دلیل تورم و تولید بیش از حد موکوز، ملتهب و بسته می شوند. ادامه دار شدن علائم بیشتر از 12 هفته، سینوزیت مزمن محسوب می شود. برخی از روش های خانگی به تسکین علائم و درمان این نوع سینوزیت کمک می کنند.
افراد مبتلا به سینوزیت مزمن، اعلب مشکلات تنفسی دارند، نواحی اطراف بینی و چشم هایشان ملتهب است، و در ناحیه صورت درد دارند. این نوع سینوزیت، به دنبال رشد و تکثیر عفونت، در پولیپ های بینی اتفاق می افتد، و بیشتر در میان افراد جوان شایع می باشد.

علائم سینوزیت مزمن

• ترشح غلیظ و بی رنگ از بینی، و یا قسمت پشتی حلق
  • انسداد و گرفتگی بینی، که باعث بروز مشکلات تنفسی می شود
  • درد، قرمزی و تورم اطراف چشم ها، بینی و پیشانی
  • کاهش حس بویایی

برخی دیگر از علائم عبارتند از:

• گوش درد
  • سرفه های شبانه
  • گلو درد
  • خستگی و تغییرات خلق و خو

عوامل اولیه موثر در بروز سینوزیت مزمن

سینوزیت مزمن، اختلال شایعی است که در بزرگسالان و در مراحل بعد تشخیص داده می شود. فهم تاریخچه طبیعی این بیماری به درمان موثرتر و هم چنین پیشگیری و یا به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری کمک می کند.

رینیت آلرژیک، آسم و رینوسینوزیت مزمن می توانند همزمان در یک فرد ظاهر شوند و شواهد نشان می دهد که رینیت آلرژیک و رینوسینوزیت مزمن می توانند عاملی باشند در بروز آسم.

هدف ما این است که به بررسی و تعیین عوامل موثر اولیه در بروز سینوزیت مزمن بپردازیم.

جهت بررسی این مورد، کودکان شش سال و بزرگسالان مورد بررسی قرار گرفتند. در کودکان مواردی مانند:

• این که آیا کودک تا به حال مشکل سینوسی داشته است؟
  • آیا این مشکل توسط پزشک تشخیص داده شده است؟

بررسی خواهد شد. با توجه به این دو سوال، دو گروه در نظر گرفته می شوند:

1. کودکانی که مشکل سینوسی آن ها توسط پزشک تشخیص داده شده است.
  2. کودکانی که مشکل سینوسی ندارند.

در بزرگسالان، سوال زیر مطرح می شود:

• آیا تا کنون تست اشعه ایکس از سینوس انجام شده است؟

و افراد معمولا در گروه های زیر قرار می گیرند:

1. هیچ گونه سابقه و مشکل سینوسی ندارند.
  2. سینوزیت تا 6 سالگی تشخیص داده شده است.
  3. سینوزیت در بزرگسالی تشخیص داده شده است.
  4. چه در کودکی و چه در بزرگسالی به سینوزیت مبتلا بوده اند.

تست پوستی

تست پوستی پریک، از جمله تست هایی است که واکنش پوست به آلرژن ها را نشان می دهد.

IgE

آزمایش خونی که از کودک در سن 6 سالگی گرفته می شود و شامل شمارش گلبول های خون است.

سلامت سیستم تنفسی

آسم، اختلالی است که با یک سری حملات و خس خس صدا همراه است. رینیت آلرژیک با آبریزش بینی و گرفتگی بینی همراه است.

عوامل اولیه موثر در بروز سینوزیت در بزرگسالان

یکی از مهم ترین عوامل، تشخیص سینوزیت توسط پزشک تا 6 سالگی است. سینوزیت اولیه باقی می ماند و منجر به بیماری سینوسی در بزرگسالی خواهد شد.

یکی دیگر از شاخصه ها، تعداد دفعات سرماخوردگی تا 6 سالگی است.

در بسیاری از موارد، سینوزیت تا 6 سالگی تشخیص داده می شود و تا بزرگسالی ادامه نمی یابد. عامل اصلی در این حالت می تواند، رینیت آلرژیک باشد که معمولا در کودکان با عنوان سینوزیت تشخیص داده می شود. با این حال، اگر تا بزرگسالی ادامه پیدا کند، نیاز است تست تصویربرداری از سینوس انجام شود.

سطح IgE سرمی این افراد تا 9 ماهگی بالا است و احتمال آسم مادرزادی نیز در آن ها بیشتر است.

به طور کلی، آسم در سنین اولیه زندگی نقش مهمی را در بروز سینوزیت مزمن در بزرگسالی ایفا می کند.

علل سینوزیت مزمن

• پولیپ بینی
  • انحراف تیغه میانی بینی
  • عفونت های سیستم تنفسی
  • آلرژی و حساسیت

عواملی مانند آسم، حساسیت به آلرژی، اختلالات سیستم ایمنی مانند HIV، و یا غیر طبیعی بودن راه های تنفسی، خطر ابتلا به سینوزیت مزمن را افزایش می دهند.

سینوزیت مزمن می تواند عوارضی مانند، مننژیت، کاهش حس چشایی، مشکلات بینایی، و یا سایر عفونت ها در استخوان (استئومیلیت) و پوست (سلولیت) را در پی داشته باشد.

پیشگیری از سینوزیت مزمن

عدم تماس با افرادی که سرما خوردگی دارند، و یا رعایت بهداشت فردی (شستن دست ها با آب و صابون) قبل از هر وعده غذایی، از جمله اقداماتی هستند که به پیشگیری از سینوزیت مزمن کمک می کند.

استفاده از مرطوب کننده در خانه و یا محیط کار، از دیگر راه کارهای موثر در پیشگیری از سینوزیت مزمن می باشد.

درمان سینوزیت مزمن

استفاده از قطره های کورتیکواستروئیدی، و یا آنتی بیوتیک به درمان و یا کاهش علائم سینوزیت مزمن کمک می کند.

در صورت عدم درمان با روش های دارویی، جراحی اندوسکوپی سینوس تجویز می شود. در این شیوه جراحی، پزشک با استفاده از یک اندوسکوپ (لوله ای ظریف و باریک) به بررسی راه های سینوسی می پردازد. با جراحی اندوسکوپی سینوس، بافت های سینوسی که باعث انسداد و بیماری شده اند، برداشته می شوند.

در خصوص سنوزیت بزرگسالان، 2 مورد وجود دارد:

• شروع اولیه سینوزیت و آسیب پذیری در برابر عفونت ویروسی و آسم
  • شروع دیر هنگام سینوزیت که ارتباطی با دوران کودکی ندارد

آشنایی با این دو مورد در درمان موثر و پیشگیری از پیشرفت بیماری در بزرگسالی بسیار کمک کننده خواهد بود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

1. Avatar

• Avatar

سلام سی تی از سینوس ها دارین؟

سه × چهار =

Call Now Buttonتماس با پزشک