09919475341 info@drjafari.net
دکتر رزیتا جعفری / متفرقه / راهنمای بالینی بیماران مبتلا به کرونا
ماوراطب دکتر رزیتا جعفری

راهنمای بالینی بیماران مبتلا به کرونا

این مقاله راهنمایی موقت برای پزشکانی است که از بیماران مبتلا به عفونت تأیید شده با سندرم حاد تنفسی (ویروس کرونای جدید) مراقبت می کنند. ویروسی که باعث بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) می شود. با دسترسی به اطلاعات بیشتر، CDC این راهنمایی موقت را به روز می کند.

راهنمای بالینی بیماران مبتلا به کرونا

ارائه بالینی دوره نفهتگی

مدت زمان نهفتگی COVID-19 تا ۱۴ روز تخمین زده شده است. این زمان می تواند حداقل ۴ الی ۵ روز طول بکشد تا علائم شروع شوند. در یک مطالعه گزارش داده شده است که ۹۷.۵٪ از افراد مبتلا به COVID-19 ظرف ۱۱.۵ روز علائم را بروز می دهند.

علائم بیماری کرونا

علائم و نشانه های COVID-19 در شروع بیماری متفاوت هستند. اما در طول بیماری ، بیشتر افراد مبتلا به COVID-19 موارد زیر را تجربه می کنند:
– تب ( ۸۳ تا ۹۹ درصد از بیماران)
– سرفه کردن ( ۵۹ تا ۸۲ درصد از بیماران)
– خستگی و بی حالی ( ۴۴ تا ۷۰ درصد از بیماران )
– بی اشتهایی ( ۴۰تا ۸۴ درصد از بیماران )
– تنگی نفس ( ۲۸ تا ۳۳ درصد از بیماران )
– تولید خلط ( ۲۸ تا ۳۳ درصد از بیماران )
– درد عضلات یا میالژی ( ۱۱ تا ۳۵ درصد از بیماران )
ارائه های غیر قابل توصیفی صورت گرفته است و به این نتیجه رسیده اند که افراد مسن و افرادی که به بیماری های زمینه ای و خاصی مبتلا هستند، امکان دارد که تب و مشکلات تنفسی را با تاخیر تجربه کنند. در یک مطالعه که بر روی ۱۰۹۹ بیمار انجام گرفت، تب تنها در ۴۴ درصد از افراد بستری شده در بیمارستان وجود داشت و اما بعداً در طول دوران نقاهت در ۸۹ درصد از بیماران دیده شد.
سردرد ، سردرگمی ، رینوره ، گلو درد ، هموپتیزی ، استفراغ و اسهال همگی گزارش شده است اما کم تر از ۱۰ درصد شیوع داشته است. بعضی از افراد مبتلا به COVID-19 علائم گوارشی مانند: اسهال و حالت تهوع قبل از بروز تب و علائم دستگاه تنفسی را تجربه کرده اند.

از بین رفتن حس بویایی که قبل از شروع علائم تنفسی رخ می دهد، در برخی بیماران گزارش شده است ولی برای یافتن علت آن نیاز است که اطلاعات بیشتری داشته باشیم.
مطالعات گسترده ای صورت گرفته است که نشان از این دارد که علائم کووید ۱۹ در کودکان مشابه بزرگسالان است، ولی معمولاً این علائم خفیف تر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع نیاز است که بررسی های بیشتری صورت گیرد.

کووید ۱۹ و متخصصین گوش و حلق و بینی

کووید 19

علائم مربوط به گوش و حلق و بینی علائم شایع بیماری کووید ۱۹ هستند. ادامه مطلب در مورد تحقیقاتی که روی این ویروس صورت گرفته است، نشانه هایی که این ویروس در افراد مختلف ایجاد می کند و همچنین درمان های احتمالی آن توضیحاتی ارائه می دهد. مطالعات انجام شده این نتیجه را در پی داشته است که شایع ترین علائم مربوط به گوش و حلق و بینی که ویروس کووید ۱۹ ایجاد می کند شامل سرفه، گلودرد و تنگی نفس است. انسداد بینی، آبریزش بینی و سرگیجه هم در برخی موارد مشاهده شده است.

متخصصین گوش و حلق و بینی یکی از آسیب پذیرترین پزشکان هستند که می توانند به راحتی به این ویروس مبتلا شوند. در اصل جراحی های گوش و حلق و بینی و جراحی های سر و گردن می تواند حامل خطراتی باشد و بیماران مبتلا به این ویروس می توانند این ویروس را به پزشک شان انتقال دهند.

علائم گوش و حلق و بینی می تواند پیشرفته شود و منجر به شدت یافتن بیماری کووید ۱۹ گردد. در طول پاندمی کووید ۱۹، بیمارانی که سرفه می کنند، گلودرد دارند و تنگی نفس هم از علائم آن ها است یا سابقه سفر به مکان هایی را دارند که بیماران کووید ۱۹ در آن مناطق زیاد است، باید به عنوان کیس بالقوه کووید ۱۹ در نظر گرفته شوند. یک متخصص گوش و حلق و بینی باید از ماسک N95 استفاده کند و همچنین از عینک مخصوص و دستکش های مقاوم به رطوبت و گان استفاده کند و سپس به معاینه بیماران بپردازد.

در این دوران نیازی نیست که جراحی های ضروری به تاخیر انداخته شوند. در مطالعاتی که صورت گرفته است این نکته روشن نشده است که چرا برخی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ علائم گوش و حلق و بینی را تجربه می کنند و برخی دیگر خیر. مطالعات و تحقیقات بیشتری برای یافتن علت این امر نیاز است.

علائم گوش و حلق و بینی علائم نادری برای بیماری کووید ۱۹ نیستند، مخصوصاً در مواردی که شاهد نوع خفیف تا متوسط این بیماری هستیم. از جمله متداول ترین ناهنجاری های مربوط به گوش و حلق و بینی که در بیماران مبتلا به سارس-کووید ۲ مشاهده شده است سرفه های اغلب خشک، گلودرد و تنگی نفس است. همانطور که گفته شد انسداد بینی و آبریزش بینی و سرگیجه هم می تواند در برخی بیماران مشاهده شود. کاهش ناگهانی توانایی بویایی یا از دست دادن کامل حس بویایی هم می تواند از علائم این بیماری باشد و در مواردی دیده شده است که علائم دیگر همراهی کننده نیستند. علائم گوش و حلق و بینی در برخی موارد که فرد جواب تست منفی دارد هم دیده می شود.

متخصصین گوش و حلق و بینی لازم است که احتیاط های لازم را برای پیشگیری از این ویروس انجام دهند. نمونه گیری از بیماران، انجام اقدامات و تست های مربوطه و مشاوره با بیماران و همچنین انجام جراحی ها می تواند آن ها را در معرض ویروس کووید ۱۹ قرار دهد. در طول پاندمی کووید ۱۹ هر بیماری که سرفه می کند، گلو درد دارد، تنگی نفس دارد و یا به از دست دادن حس بویایی مبتلا است، باید یک کیس کووید ۱۹ پنداشته شود.

برای بیمارانی که قصد جراحی دارند لازم است که عکس برداری و سی تی اسکن ریه انجام دهند تا از درگیری ریه آن ها با ویروس کووید ۱۹ اطمینان حاصل گردد. این اقدام در بیمارانی که پی سی آر منفی دارند، می تواند اقدام موثرتری باشد.

منیع: https://link.springer.com/article/10.1007/s00405-020-05968-y

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
دکتر رزیتا جعفری

متخصص گوش ، حلق و بینی , متولد تهران , تمام دوران تحصیلی ام تا دیپلم درتهران سپری شده است. سپس دوره پزشکی عمومی خود را در کاشان با رتبه دو ازمون پرانترنی به پایان رساندم (سال1382) سپس در رشته جراحی گوش وحلق وبینی وسروگردن دانشگاه یزد مشغول به تحصیل شده و پس از پایان تخصص(1388) دوره طرح خود را در شهر زاهدان وشهرستان مرند وسپس دربیمارستان مسیح دانشوری دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساندم. دوره فلوشیپی رینولوژی خودرا در دانشگاه شهید بهشتی طی کرده وپس از پایان ان به جهت انجام متمرکز تر اعمال جراحی قاعده جمجمه دربیمارستان امام حسین دراین بیمارستان مشغول بکار شدم.
برچسب ها: