پولیپ بینی

پولیپ های بینی، نرم، بی درد و غیر سرطانی هستند که در استر مجرای بینی و یا سینوس ها، رشد می کنند. التهابات مزمن ناشی از آسم، عفونت، آلرژی ها، دارو و یا اختلالات ایمنی، در ایجاد پولیپ موثر هستند.

پولیپ های بینی کوچک، معمولا فاقد علائم هستند. پولیپ های بزرگتر، با مسدود کردن مجاری بینی، منجر به مشکلات تنفسی، اختلال در حس بویایی و عفونت های مکرر می شوند.

پولیپ در هر شخصی رخ می دهد، اما در بزرگسالان، شایع تر می باشد. مصرف برخی از داروها، به بهبود و یا رفع پولیپ کمک می کند. اما اغلب تنها انجام جراحی، راه رهایی از پولیپ بینی می باشد. حتی گاهی دیده شده که بعد از درمان موفقیت آمیز ، پولیپ بینی اغلب برمی گردد.

علائم پولیپ بینی چیست؟

اغلب پولیپ بینی با التهاب و ورم مجرای بینی و سینوس ها همراه می باشد. اما باز هم احتمال وجود سینوزیت مزمن، بدون داشتن پولیپ بینی وجود دارد.

نشانه های معمول در پولیپ بینی

• ترشح از بینی
  • احساس خفگی
  • کاهش حس بویایی
  • درد صورت و یا سر درد
  • فشار در ناحیه پیشانی و صورت
  • خرناس کشیدن

اگر علائم و نشانه های فوق، بیش از 10 روز ادامه یافت، حتما به دکتر مراجعه کنید. علایم و نشانه های پولیپ بینی، معمولا مانند سرماخوردگی می باشد.

دلایل ایجاد پولیپ بینی چیست؟

هنوز به طور قطع دلیل التهاب مزمن و در پی آن، پولیپ بینی مشخص نشده. التهابات در غشای موکوزی بینی و سینوس ها، اتفاق میفتند. این افراد اغلب سیستم ایمنی ضعیف، و مارکرهای شیمیایی گوناگونی را دارند.

پولیپ بینی در هر جایی از سینوس ها و یا مجاری بینی رخ میدهد، اما عمدتا در سینوس های اطراف چشم ها، بینی و استخوان گونه دیده میشود و منجر به خشک شدن مجاری بینی می شود.

جراحی-پولیپ-بینی

راه های تشخیص

دکتر، اغلب از طریق پرسش برخی سوالات در خصوص نشانه ها، معاینات فیزیکی و معاینه بینی شما، به نتیجه میرسد.

سایر تست های تشخیصی به شرح ذیل میباشد:

• آندوسکوپی بینی: یک لوله ظریف به همراه یک لنز با قدرت درشت نمایی و دوربین بسیار کوچک، دکتر را در بررسی جزئیات داخل بینی و سینوس ها، یاری میکند.

• مطالعات تصویری: تصاویر حاصل از پرتونگاری کامپیوتری، اندازه و محل پولیپ ها را در نقاط عمیق تر سینوس ها، و هم چنین میزان التهاب را مشخص میکند. این مطالعات همچنین، وجود هرگونه انسداد و گرفتگی احتمالی دیگری را هم نشان میدهد.

• تست فیبروز کیستیک: دکتر برای کودکان با پولیپ بینی، تست فیبروز کیستیک را توصیه میکند، این مورد با اثر بر روی غده ها، موکوز، اشک، عرق، و بزاق را تولید میکند. تست تشخیصی استاندارد در فیبروز کیستیک، یک تست عرق غیر تهاجمی است که تعیین میکند آیا عرق کودک شما، شورتر از حالت عادی است یا نه.

روش درمانی

هدف از درمان پولیپ، کاهش اندازه و یا رفع پولیپ می باشد. اولین مرحله تجویز دارو و مرحله بعد آن، جراحی می باشد.

داروها به شرح زیر میباشند:

  کورتیکواستروئید ها، میتوانند مشکل پولیپ را به طور کامل برطرف سازد.

  کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی، به تنهایی و یا به صورت مخلوط با اسپری بینی، در درمان پولیپ تجویز میشود. اما به دلیل داشتن عوارض جانبی باید برای مدت کوتاهی مصرف شوند.

پولیپ-بینی

جراحی آندوسکوپی بینی

اگر تجویز دارو، موثر واقع نشود، جراحی آندوسکوپی لازم می شود. از طریق جراحی، مشکلات پولیپ رفع شده و مشکلات مربوط به سینوس ها هم اصلاح خواهد شد. در صورتی  که جراح برای درمان پولیپ بینی جراحی با روش آندوسکی بینی را تجویز کرده باشد بهتر است در رابطه با آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. آندوسکوپ لنز هایی هستند که با کنترل جراح وارد بینی می شود و بر روی آندوسکوپ دوربین کوچکی نصب شده است که می تواند از داخل بینی تصاویر را به وضوح به نمایش در بیاورد. پولیپ ها در ابتدا تراشیده می شوند و سپس با استفاده از ابزار های دیگر از داخل بینی بیرون آورده می شود

بعد از انجام جراحی، معمولا اسپری کورتیکواستروئیدی تجویز می شود تا از برگشت مجدد پولیپ جلوگیری شود.

در صورتی که پولیپ بینی درمان نشود ممکن است خطراتی را به دنبال خود برای بیمار به همراه بیاورد.از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنگی نفس به صورت ناگهانی در خواب که برای مدت کوتاهی تنفس قطع و وصل می شود.

شاید منجر به مننژیت یا همان التهاب مایع مغز و نخاع بشود.

آسم و سینوزیت

شاید با مصرف داروها پولیپ ها از بین بروند و یا اینکه علائم آنها کاهش پیدا کند اما امکان بازگشت آنها وجود دارد به همین دلیل افردی که مستعد این بیماری هستند باید هر از چند گاهی با پزشک خود در ارتباط باشند. گاهی اوقات استفاده از اسپری های استروئیدی بینی به طور منظم می تواند از عود پولیپ بینی پیشگیری کند.

نکاتی که باید در رابطه  با پولیپ بینی بدانید:

در جراحی آندوسکوپی بینی چون پولیپ ها با آندوسکوپ از داخل بینی برداشته می شوذ هیچ گونه برشی بر روی بینی بر جای نمی گذارد و به همین دلیل شکل و ظاهر بینی شما دستخوش هیچ تغییری نخواهد شد.

در بیشتر بیماران پولیپ بینی در کنار سینوزیت ایجاد می شود که می توان به طور هم زمان  جراحی آندوسکوپی بینی را برای درمان هر دو انجام داد

اگر فرد می خواهد جراحی زیبایی بینی انجام دهد و یا اینکه تیغه بینی که دارای انحراف است را عمل کند می توان تمامی این جراحی ها را به صورت همزمان انجام داد که شاید دیگر جراحی با ایجاد برش هایی در بینی انجام شود و دیگر آندوسکوپی بینی احتیاج نباشد که به نظر جراح بینی بستگی خواهد داشت.

در مواردی که پولیپ های بینی به دلیل حساسیت و آلرژی به وجود آمده است احتمال بازگشت پولیپ بینی بالا خواهد بود زیرا با عمل جراحی حساسیت برطرف نخواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین روش درمان پولیپ بینی می توانید از لینکه مربوطه کمک بگیرید

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم

با تشکر، مدیریت سایت دکتر رزیتا جعغری، متخصص گوش و حلق و بینی