پاپیلوم وارونه بینی و سینوس ها

پاپیلوم وارونه نوعی تومور میباشد که در دیواره خارجی بینی رشد کرده و این ناحیه را درگیر می کند. این تومور خوش خیم بوده و در بین مردان بیشتر از زنان شایع می باشد . همچنین میزان 4 تا 5 در صد از افراد به این تومور مبتلا می شود. برای درمان این تومور جراحی باز یا آندوسکوپ انجام می شود.

علائم پاپیلوم وارونه

شبیه سایر توده های بینی در مراحل ابتدایی با انسداد بینی درد در سینوس ها و بعضا خونریزی همراه است که شایع ترین آنها به شرح ذیل می باشد:
1.  گرفتگی در یکی از طرفین بینی یا هر دو طرف بینی
2.  خروج خونابه از بینی
3.  سر درد
4.  احساس درد در صورت
5.  کم شدن حس بویایی یا کربویی
6.  اپیفورا
7.  علائمی مشابه سینوزیت

خطرات پاپیلوم وارونه

این تومور با وجود خوش خیم بودن خطراتی برای بینی ایجاد می کند که شامل موارد ذیل می باشد :
1.  امکان تبدیل شدن به کارسینوم سلول سنگفرشی وجود دارد .
2.  تخریب استخوان ها و بافت نرم در سطح وسیع در صورتی که به سینوس ها ، سیستم لاکریمال ، اوربیت و حفره درون جمجمه پیشرفت کند.

دلایل پاپیلوم وارونه

مطالعات وسیعی در زمینه این بیماری انجام شده است که در طی آن هنوز به طور قطعی و مسلم دلایل پاپیلوم وارورنه مشخص نشده است اما احتمالاتی به شرح ذیل در ایجاد این بیماری وجود دارد:
1.  عفونت های وایرال
2.  کشیدن سیگار
3.  آلرژی و التهاب مزمن
4.  تماس های شغلی

روش های تشخیص پاپیلوم وارونه

1.  درصورتی که فرد علائمی به شرحی که گفته شد مشاهده کند باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند . پزشک با انجام معاینات بالینی و پرسیدن سوالاتی از بیمار به تشخیص این بیماری می پردازد .
2.  سی تی اسکن
تشخیص به وسیله این روش تصویربرداری دقیق تر از سایر روشها می باشد زیرا میزان درگیری استخوان از این طریق نشان می دهد. همچنین برای تشخیص تومور در اطراف مغز از این روش استفاده می شود.
3.  ام آر آی
ترشحاتی در بینی وجود دارد که در برخی موارد با تومور اشتباه گرفته می شود برای تشخیص دقیق تر از روش تصویربرداری MRI استفاده می شود.

درمان پاپیلوم وارونه

1.  جراحی لترال رینوتومی و مدیا ماگزیلکتومی
این روش ها در گذسته تنها برای درمان این بیماری انجام میشد.
2.  جراحی آندوسکوپیک
در این جراحی برش هایی از داخل زده می شود و تومور از بینی برداشته می شود . از مزایایاین جراحی آنست که عملکرد فیزیولوژیک حفظ شده و معاینات به صورت منظمی بعد از جراحی صورت می گیرد .
3.  رینوتومی خارجی

این توده ها مسئول درصد کمی از توده های بینی هستند اما بیشتر در افراد بین 60-40 سال دیده شده و مردان بیش از زنان مبتلا می شوند که علت مشخصی ندارد.

به جهت ارتباط بالایی که این توده ها با بدخیمی دارند و نیز پتانسیل رشد بی حد و مرز آنها نیاز به برداشت کامل ن امروزه به روش های اندوسکوپیک ضروری به نظر می رسد و حتی جراح باید از برداشت محل پیدایش ابتدایی آن به طور کامل در دو محلی داخل بینی و سینوس ها اطمینان قطعی حاصل کند.

عوارض توده ها بین 78-15 در صد و معمولامرتبط با برداشت ناکامل آن هاست.

به جز خطر بدخیمی در این توده ها عوارضی نظیر رشد به اخل چشم و مغز نیز از مواردی است که باید در نظر گرفته شود کهدر این موارد برداشت اندوسکوپی به تنهایی بعضا کافی نخواهد بود.

پاپیلوم وارونه بینی و سینوس ها01

این عکس ها متعلق به خانمی 52 ساله با سابقه گرفتگی بینی از چند سال قبل و نیز سابقه جراحی پولیپ در 10 سال گذشته می باشد در بررسی بالینی نکته دیگری جز توده ای به ظاهر پولیپ مانند در بینی نبود. محل کلی تومور با خط مشکی مشخص شده است

فلش نارنجی محل منشا تومور درنازکترین استخوان حدفاصل بینی ومغز را نشان می دهد.

که در تصویر برداری با سی تی اسکن بینی و سینوس نمای موجود شک به این نوع پاپیلوم را برمی انگیخت که طی عمل جراحی اندوسکوپیک و کمک مداوم سر جراحی از همکاران پاتولوژیست وجود این توده ثابت گردیید. و متاسفانه محل پیدایش و منشا اولیه آن در قاعده جمجمه و در محل نازک ترین قسمت استخوان بین بینی و سینوس ها و مغز به طور عملی محرز گردید و این نایحه به طور کامل با کمک ابزارهای  خاص تراشیده شده و عمل با اطمینان از برداشت کامل بدون آسیب و صدمه به عناصر حیاتی نظیر مز خاتمه پیدا کرد.

با وجود وسعت جراحی بیمار در همان روز قابل ترخیص و حال عمومی خوب و بدون درد و خونریزی داشت .