وزوز گوش ضربانی

در صورتی که صداهای ضربه داری در یک گوش یا هر دو گوش خود می شنوید، به نوع خاصی از بیماری وزوز گوش مبتلا هستید. همانند وزوز گوش متداول، این نوع از وز وز گوش نیز مانند یک صدای پیوسته است که دیگران نمی شنوند ولی با این تفاوت که به صورت ضربه ای می باشد و صدا از داخل بدن شنیده می شود. در صورتی که پزشک از یک استسکوپ کمک بگیرد شاید قادر باشد که این صدا را بشنود.

علائم وزوز گوش ضربانی

در این بیماری فرد به صورت متناوب صدایی می شوند که ضربه ای ثابت دارد و به نظر می رسد با ضربان قلب فرد هماهنگ است. شاید فرد تنها در یک گوش خود این صدا را بشنود. اکثر افراد این صدا را بلند و غیر قابل تحمل می پندارند و حواسشان را پرت می کند.

در صورتی که مایعات اطراف مغز فشار زیادی وارد کنند فرد متوجه علائم دیگری مانند موارد زیر می شود:

- سردرد
- سرگیجه
- اختلالاتی در بینایی
- کاهش شنوایی

در این صورت نیاز است تا فرد وزن خود را کاهش دهد و دارودرمانی را آغاز کند و یا اقدام به جراحی کند.

وزوز گوش ضربانی

علت وز وز گوش ضربانی

برخلاف وزوز گوش متداول، می توان علت دقیق وزوز گوش ضربانی را تشخیص داد:

- رگ های خونی غیر طبیعی : این علت بسیار شایع است و زمانی رخ می دهد که خون در رگ های خونی آسیب دیده و یا زخمی واقع در مغز و نزدیک به گوش و اطراف آن جریان دارد. این مورد می تواند باعث تغییر در فشار و صدا شود.

- فشار خون بالا : این مورد می تواند به تغییر در جریان خون منجر شود و مواردی همچون استرس، مصرف الکل، کافئین و ... می توانند منجر به تشدید بیماری گردند.

- آنمی یا پرکاری تیروئید : این موارد می توانند باعث تسریع جریان خون شوند.

- تصلب شراین : کلسترول و دیگر چربی ها منجر به انسداد رگ های خونی می شوند و به مرور زمان انعطاف خود را برای حرکت کردن از دست می دهند. این مورد جریان خون را با سختی مواجه می کند و گاهی اوقات فرد صدای عبور سخت تر خون از رگ های نزدیک به گوش ها را می شنود.

- تومور های سر و گردن

درمان وزوز گوش ضربانی

برای تشخیص بیماری از سی تی اسکن و ام آر آی کمک گرفته می شود و در برخی موارد آزمایش خون برای تشخیص درست بیماری انجام می گیرد. این نوع از وزوز گوش در اغلب موارد نشانه یک بیماری دیگر است که برای درمان آن بیماری باید اقدامات لازم صورت گیرد. برنامه درمانی بر اساس علت اصلی بیماری، برای فرد ترتیب داده می شود. شاید فرد نیاز به دارودرمانی و یا جراحی داشته باشد. زمانی که بیماری اصلی درمان گردد، وزوز گوش نیز برطرف می گردد.

دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

نتیجه گیری

وزوز گوش ضربانی بر خلاف وزوز گوش متداول، در اغلب موارد با درمان بیماری اولیه که منجر به این بیماری می شود، برطرف می گردد. برای درمان باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه گردد.
منبع: https://www.webmd.com/healthy-aging/aging-pulsatile-tinnitus#2