موکوسل

اگر توده یا برآمدگی در بدن خود احساس کنید طبیعی است که نگران شوید. ولی جالب است بدانید که توده یا تورمی کیست مانند در دهان یک کودک یا بزرگسال می تواند تنها یک موکوسل باشد. موکوسل یک کیست خوش خیم و بی ضرر است. معاینه و بررسی این کیست توسط پزشک انجام می گیرد تا هرگونه نگرانی برطرف گردد.

علت ایجاد موکوسل

موکوسل از چه چیزی ناشی می شود؟ موکوسل در غدد بزاقی کوچکی واقع شده است که این غدد بزاق دهان را تولید می کنند. در ادامه به توضیحاتی درباره تولید بزاق دهان می پردازیم:

بزاق دهان از غدد بزاقی و مجراهای لوله مانند کوچکی عبور می کند و به دهان می رسد. امکان دارد یکی از این مجراها مسدود یا تخریب شوند. در صورت گاز گرفتن یا مکیدن مکرر لب پایین یا گونه ها در اغلب موارد این عارضه رخ می دهد. ضربه خوردن به صورت هم می تواند باعث تخریب یکی از این مجراها شود. در صورتی که یکی از این مجراها آسیب ببینند چه اتفاقی می افتد؟ مخاط به بیرون می ریزد و تشکیل یک کیست می دهد.

موکوسل

علائم موکوسل

موکوسل ها در اغلب موارد در داخل لب پایینی، لثه ها، سقف بالایی دهان یا زیر زبان به وجود می آیند. توده های کیست مانند در کف دهان و زیر زبان به نام رانولا شناخته می شوند. این توده ها بسیار نادر ولی بزرگ تر هستند. این توده ها مشکلات بسیاری را در صحبت کردن، جویدن و بلعیدن به وجود می آورند. موکوسل ها علائم و نشانه های زیر را دارند :

- قابل حرکت هستند و دردی را موجب نمی شوند .

- نرم، گرد و گنبدی شکل هستند

- رنگ مرواریدی، آبی یا نیمه روشن دارند

- 2 تا 10 میلی متر قطر دارند

درمان موکوسل

در اغلب موارد این نوع کیست ها بدون درمان خاصی بهبود می یابند. ولی گاهی اوقات این کیست ها بزرگ می شوند. به هیچ وجه سعی نکنید که این کیست ها را باز کنید و خود درمانی کنید. حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. دو نوع گزینه درمانی برای درمان موکوسل ها وجود دارد:

- برداشتن توده – این مورد با کمک یک لیزر یا ابزار مخصوص غده بزاقی را بر می دارد. بی حسی موضعی در این مورد به کار می رود.
- کمک به تشکیل یک مجرای جدید – این تکنیک به شکل گیری یک مجرای بزاقی جدید برای عبور بزاق کمک می کند. به این ترتیب بزاق از مجرای جدید عبور می کند و کیست به مرور از بین می رود.
پزشک برای ایجاد مجرای جدید اقدامات زیر را انجام می دهد:
- ضد عفونی کردن ناحیه
- ایجاد یک بخیه در موکوسل و گره زدن
- به آرامی بزاق دهان را خارج کردن
- خارج کردن بخیه بعد از حدوداً یک هفته

دیگر روش های درمانی که به بهبود تورم کیست کمک می کند و از لزوم جراحی پیشگیری می کند تزریق استروئید و دارودرمانی است.

دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

موکوسل ها و سینوس های پارانیزال

موکوسل سینوس چیست ؟ در برخی موارد برای درمان این کیست ها جراحی لازم است. این کیست ها خوش خیم هستند ولی در برخی موارد رشد بیش از حدی می کنند و با تخریب دیواره های سینوس ها به ساختار مجاور خود آسیب می رسانند. موکوسل های پیشانی می توانند عفونی شوند و به حفره دهانی گسترش یابند. با جراحی اندوسکوپی می توان این کیست ها را خارج نمود.
منبع : https://www.webmd.com/oral-health/guide/mucocele-causes-symptoms-and-treatment