مننژیوم مغزی

در مغز و نخاع بافتی به نام مننژیوم وجود دارد که برای حفاظت از آنها می باشد در صورتی که تومورهایی در این بافت ها رشد کند به آن مننژیوم مغزی می گویند. اکثر این تومورها خوش خیم بوده ولی در صورتی که رشد کرده و در مغز منتشر شوند با فشار بر روی قسمت های مهم مغز و طناب نخاعی اختلالاتی را در مغز به وجود می آورد.مننژیوم، توموری است که در لایه های غشایی پوشاننده مغز و نخاع، و یا قاعده جمجمه رشد می کند.

مننژیوم قاعده جمجمه

محل رشد مننژیوم مغزی

1.  جدار مغز یا نخاع
2.  درون جمجمه یا قاعده جمجمه (بالای نخاع و ساقه مغز )
3.  در غلاف عصب بینایی ( عصبی که چشم را به مغز ارتباط می دهد)که در اطراف نخاع می باشد ممکن است رشد کند.
علت مننژیوم مغزی
طبق بررسی هایی که انجام شده علت مشخصی برای مننژیوم مغز شناخته نشده است . پزشکان عامل ژنتیک و عوامل محیطی را در ایجاد این تومور دخیل دانسته اند.

علائم مننژیوم مغزی

در بیشتر موارد مننژیوم مغزی دارای علائم خاصی نمی باشد ولی برخی از افراد علائمی به شرح ذیل را دارند :
1.  تشنج
2.  اختلال در بینایی
3.  اختلال در شنوایی
4.  مشکلاتی در تمرکز و حواس
5.  سستی و ضعف در دست ها و پاها
6.  سردرد ( در صورتی که تومور به بخش های زیادی از سر منتشر شوده به درون جمجمه فشار وارد می آورد و فرد دچار سردرد و گاهی حالت تهوع و استفراغ می شود. )

تشخیص مننژیوم مغزی

برای تشخیص مننژیوم مغزی از مغز به وسیله روش تصویربرداری MRI اسکن گرفته می شود. در این روش اگر از ماده حاجب استفاده شود تصاویری با وضوح بالا و با جزئیات زیادی نشان داده می شود.

درمان مننژیوم مغزی

روشهای درمانی متفاوتی برای مننژیوم مغزی وجود دارد . پزشک با توجه به عامل هایی نظیر سن بیمار ، اندازه تومور ، محل قرار گیری تومور و شرایط جسمی بیمار از روش مناسب برای درمان استفاده می کند. بهترین درمان برای تومورهای که دارای اندازه بزرگ بوده و در حال رشد می باشند جراحی می باشد .در این جراحی گاهی همه تومور برداشته نمی شود و فقط قسمتی از آن خارج میشود . زیرا تومور در مناطق حساس مغز و عروق خونی وجود داشته و ممکن است برداشتن آن این نواحی آسیب ببینند . امکان بازگشت تومور مننژیوم به مغز بعد از جراحی وجود دارد . برای کاهش برگشت تومور از رادیوتراپی یا پرتودرمانی استفاده می شود.

درمان مننژیوم مغزی از طریق اندوسکوپی بینی

جهت درمان مننژیوم، پزشک از طریق بینی به قاعده جمجمه دسترسی پیدا می کند. این کار از طریق جراحی اندوسکوپی صورت می گیرد. این جراحی تحت بیهوشی و با کمترین میزان آسیب و تهاجم انجام می شود و نیازی به باز کردن جمجمه نیست. متخصص گوش و حلق و بینی این جراحی را بالاترین میزان موفقیت انجام می دهد.
جراحی اندوسکوپی با استفاده از یک اندوسکوپ، لوله ای ظریف و بلند و با یک دوربین جهت بررسی و مشاهده قسمت های داخلی بدن صورت می گیرد. جراح، اندوسکوپ را از طریق بینی، سینوس و یا حفرات اطراف بینی، داخل قاعده جمجمه قرار می دهد. سپس، به بررسی تومور و یا ساختار قاعده جمجمه، از جمله اعصاب و یا رگ های خونی می پردازد. این جراحی، امکان برداشتن تومور و رفع مننژیوم مغزی را فراهم می کند.
بعد از جراحی، وضعیت تومور از نظر خوش خیمی و یا بد خیم بودن توسط پاتولوژیست بررسی می شود، تا اقدامات درمانی بعدی صورت گیرد. در صورتی که جراح بتواند تمام تومور را بردارد و خوش خیم بودن آن را تائید کند، جراحی اندوسکوپی، پایان کار پزشک و درمان خواهد بود. با این حال، در برخی موارد، رادیوتراپی نیز توصیه می شود تا اگر سلول خوش خیمی باقی مانده باشد، کامل از بین برود. اما در تومور های مننژیوم بدخیم، رادیوتراپی بعد از جراحی یکی از مراحل درمان است.

برخی از خدمات دکتر رزیتا جعفری

جراحی زیبایی گوش

جراحی بینی

جراحی زیبایی چانه

جراحی ترمیم پرده گوش

با تشکر مدیریت سایت دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برای یافتن متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید.