مننژیوم مغزی

در مغز و نخاع بافتی به نام مننژیوم وجود دارد که برای حفاظت از آنها می باشد در صورتی که تومورهایی در این بافت ها رشد کند به آن مننژیوم مغزی می گویند. اکثر این تومورها خوش خیم بوده ولی در صورتی که رشد کرده و در مغز منتشر شوند با فشار بر روی قسمت های مهم مغز و طناب نخاعی اختلالاتی را در مغز به وجود می آورد.

مننژیوم-مغزی

محل رشد مننژیوم مغزی

1.  جدار مغز یا نخاع
2.  درون جمجمه یا قاعده جمجمه (بالای نخاع و ساقه مغز )
3.  در غلاف عصب بینایی ( عصبی که چشم را به مغز ارتباط می دهد)که در اطراف نخاع می باشد ممکن است رشد کند.
علت مننژیوم مغزی
طبق بررسی هایی که انجام شده علت مشخصی برای مننژیوم مغز شناخته نشده است . پزشکان عامل ژنتیک و عوامل محیطی را در ایجاد این تومور دخیل دانسته اند.

علائم مننژیوم مغزی

در بیشتر موارد مننژیوم مغزی دارای علائم خاصی نمی باشد ولی برخی از افراد علائمی به شرح ذیل را دارند :
1.  تشنج
2.  اختلال در بینایی
3.  اختلال در شنوایی
4.  مشکلاتی در تمرکز و حواس
5.  سستی و ضعف در دست ها و پاها
6.  سردرد ( در صورتی که تومور به بخش های زیادی از سر منتشر شوده به درون جمجمه فشار وارد می آورد و فرد دچار سردرد و گاهی حالت تهوع و استفراغ می شود. )

تشخیص مننژیوم مغزی

برای تشخیص مننژیوم مغزی از مغز به وسیله روش تصویربرداری MRI اسکن گرفته می شود. در این روش اگر از ماده حاجب استفاده شود تصاویری با وضوح بالا و با جزئیات زیادی نشان داده می شود.

درمان مننژیوم مغزی

روشهای درمانی متفاوتی برای مننژیوم مغزی وجود دارد . پزشک با توجه به عامل هایی نظیر سن بیمار ، اندازه تومور ، محل قرار گیری تومور و شرایط جسمی بیمار از روش مناسب برای درمان استفاده می کند. بهترین درمان برای تومورهای که دارای اندازه بزرگ بوده و در حال رشد می باشند جراحی می باشد .در این جراحی گاهی همه تومور برداشته نمی شود و فقط قسمتی از آن خارج میشود . زیرا تومور در مناطق حساس مغز و عروق خونی وجود داشته و ممکن است برداشتن آن این نواحی آسیب ببینند . امکان بازگشت تومور مننژیوم به مغز بعد از جراحی وجود دارد . برای کاهش برگشت تومور از رادیوتراپی یا پرتودرمانی استفاده می شود.

برخی از خدمات دکتر رزیتا جعفری

جراحی زیبایی گوش

جراحی بینی

جراحی زیبایی چانه

جراحی ترمیم پرده گوش

با تشکر مدیریت سایت دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برای یافتن متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید.