مصرف آنتی بیوتیک در رینوپلاستی و سپتورینوپلاستی

از آنجائیکه مقاومت به مواد ضد میکروبی یک تهدید جهانی است، مصرف بهینه آنتی بیوتیک بعد از جراحی رینوپلاستی موردی حیاتی است. تحقیقاتی که در زمینه جراحی سر و گردن صورت گرفته است و تاثیر مصرف آنتی بیوتیک در جراحی های رینوپلاستی و سپتورینوپلاستی بررسی شده است. در ادامه به توضیحاتی در این زمینه می پردازیم.

10 تحقیق در این زمینه انجام گرفت. مطالعات در زمینه بررسی آنتی بیوتیک ها صورت گرفت و به طور عملی نشان از عفونت های مشابهی داد، در افرادی که آنتی بیوتیک دریافت می کردند و آن هایی که دریافت نمی کردند. هیچ بیماری عفونت سیستمیک مهمی را تجربه نکرده بود. در مواردی که بعد از جراحی آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند، نرخ ابتلا به عفونت از 27 درصد به 8 درصد کاهش یافته بود. در موارد غیر پیچیده تفاوت مهمی بین نرخ ابتلا به عفونت بین افرادی که آنتی بیوتیک دریافت کردند و نکردند دیده نشد.

مصرف آنتی بیوتیک در رینوپلاستی و سپتورینوپلاستی

نتیجه مطالعات

آنتی بیوتیک قبل و بعد از جراحی رینوپلاستی و سپتوپلاستی مزیتی در کاهش نرخ ابتلا به عفونت ندارد. مصرف آنتی بیوتیک هایی مانند سفازولین در جراحی های پیچیده اهمیت بالایی دارد. ظرف یک ساعت بعد از ایجاد برش باید آنتی بیوتیک مصرف شود و تا 24 ساعت مصرف شود و بعد از آن مصرف آنتی بیوتیک قطع گردد. در موارد پیچیده مطالعات بیشتری صورت گرفت تا میزان صحت این اطلاعات بررسی شود.

رینوپلاستی که سومین جراحی زیبایی متداول می باشد برای اهداف زیبایی و عملکردی انجام می گیرد. تفاوت هایی که بین سپتوپلاستی و رینوپلاستی وجود دارد نقش اساسی در انتخاب آنتی بیوتیک دارد. در سپتوپلاستی برشی در ناحیه بینی و غضروف بینی ایجاد می شود و بخشی از غضروف برداشته می شود. در جراحی سپتوپلاستی پوست بینی دست کاری نمی شود و تنها تیغه بینی اصلاح می گردد. ولی در رینوپلاستی چه در پوست بینی برش هایی ایجاد شود و چه نشود همواره یک برش در داخل بینی ایجاد می شود که به آلودگی بافت نرم پوستی منجر می شود.

گرچه این جراحی غیر استریل می باشد ولی نیاز بسیار کمی به آنتی بیوتیک دارد زیرا نرخ ابتلا به عفونت کمتر از 1 درصد است. با این حال از هر 220 هزار جراحی بینی که در سال در امریکا انجام می گیرد در 91 درصد موارد از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

نتیجه گیری

رینوپلاستی یکی از جراحی های زیبایی متداول است. احتمال ابتلا به عفونت در تمام جراحی ها وجود دارد با این حال برای بررسی میزان نیاز به آنتی بیوتیک، مطالعات اخیر صورت گرفت.
منبع : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6250483