مراقبتهای بعد از جراحی سینوزیت ، باید ها و نباید ها

مراقبتهای بعد از جراحی سینوزیت

بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس یکسری مراقبت ها و باید ها و نباید ها وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. گاهی عدم توجه به مراقبتهای بعد از جراحی سینوزیت می تواند خطراتی را برای بیمار داشته باشد. در زیر به برخی از مواردی که بیمار باید بعد از جراحی انتظارشان را داشته باشد، اشاره می کنیم:

• خونریزی . بعد از جراحی به مدت 3 تا 5 روز، مقداری ترشحات حاوی خون طبیعی می باشد. در صورتی که خونریزی اتفاق افتاد، سر خود را بالا و عقب نگاه داشته و به آرامی از بینی خود تنفس کنید. بیمار می تواند با دستمال بینی خود را پاک کرده ولی به هیچ وجه نباید در بینی خود بدمد. در صورتی که خونریزی متوقف نشود، باید از اسپری های مخصوص استفاده شود. در صورتی که با استفاده از اسپری هم خونریزی متوقف نشود، باید به پزشک مراجعه گردد.
مراقبتهای بعد از جراحی سینوزیت

• درد . بعد از جراحی به مدت چند روز احساس فشار و درد در ناحیه بینی و سینوس طبیعی است. این مورد امکان دارد که علائم عفونت سینوسی را از خود نشان دهد. برای رفع درد پزشک مسکن های قوی برای فرد تجویز می کند.
  • احساس خستگی . تا یک هفته بعد از جراحی فرد احساس خستگی شدید کرده و بهتر است که در این مدت فرد از کار مرخصی گرفته و استراحت کند. برخی از بیماران نیز زودتر احساس بهبود کرده و می توانند به فعالیت های روزانه خود باز گردند.
  • گرفتگی بینی و ترشحات از بینی . چند روز نخست بعد از جراحی فرد با گرفتگی و انسداد بینی و ترشحاتی روبرو می شود. مجرای بینی و راه تنفسی فرد بعد از 2 الی 3 هفته به حالت طبیعی خود باز می گردد.
  • معاینات بعد از جراحی . بعد از جراحی بیمار طی بازه های زمانی معین به پزشک مراجعه کرده تا مایعات محبوس و خونریزی های بعد از جراحی را تخلیه کند. این معاینات برای کمک به تسریع فرایند بهبود و دوره نقاهت بسیار مهم می باشند. با توصیه پزشک می توان 45 دقیقه قبل از مراجعه به پزشک از مسکن استفاده نمود (به این دلیل که در هنگام معاینه و تخلیه مایعات محبوس کمی درد و ناراحتی احساس می شود.)
  • موارد منع مصرف. بعد از جراحی از آسپیرین و داروهای رقیق کننده خون به هیچ عنوان استفاده نگردد.
گاهی عدم توجه به مراقبتهای بعد از جراحی سینوزیت می تواند خطراتی را برای بیمار داشته باشد. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان سینوزیت استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

موارد خطر بعد از جراحی آندوسکوپی سینوزیت

• تب بالاتر از 38.5 درجه در روز جراحی
  • آبریزش بینی مداوم بعد از هفته اول جراحی
  • تغییر در بینایی و ورم چشم ها
  • سردرد شدید و سفت شدن گردن
  • اسهال شدید
  • خونریزی مداوم و سریع از بینی که بعد از استفاده از اسپری های مخصوص هم بهبود نمی یابند.

منبع: https://www.hopkinsmedicine.org/otolaryngology/specialty_areas/sinus_center/procedures/post_operative_instructions.html