عوارض پولیپ بینی

آبریزش بینی و انسداد بینی برای هفته های متوالی می تواند مشکلی حاد تر از یک سرماخوردگی ساده باشد. در حقیقت این علائم می توانند نشان دهنده ی پیدایش مشکلی در بینی باشند. پولیپ بینی که در اصل تومورهای خوش خیم و غیر سرطانی می باشند، می توانند در تمام مجرای بینی رشد کرده و مشکلاتی را در تنفس فرد ایجاد کنند و عوارض پولیپ بینی برای فرد می تواند آزاردهنده باشند.

پولیپ بینی چیست؟

این تومورهای خوش خیم بینی به توده های کیسه مانند و کوچکی گفته می شود که در داخل بینی و سینوس ها به وجود می آیند. این پولیپ ها در اصل بافت های متورمی هستند که به حدی رشد می کنند که مانع جریان هوا از مجرای بینی شده و در نتیجه در تنفس فرد اختلال ایجاد می کنند.
پولیپ بینی از عوارض جانبی بیماری های دیگری می باشد. از جمله این بیماری ها می توان به آلرژی و حساسیت ، عفونت ویروسی و باکتریایی و ... اشاره کرد. بروز این تومورهای خوش خیم در افرادی که شرایط زیر را دارند محتمل تر است:

- رینیت آلرژی
- آسم
- عکس العمل به مصرف آسپیرین
- سینوزیت مزمن – عفونت سینوسی مزمن
- فیبروز کیستیک

هرگونه بیماری یا مشکلی که موجب تورم دائمی سینوس و حفره داخلی بینی شود، می تواند احتمال ایجاد پولیپ بینی را بالا ببرد. فاکتور بعدی در پولیپ بینی سن می باشد. افراد بالای 40 سال بیشتر به این عارضه دچار می شوند.

عوارض پولیپ بینی

خطرات پولیپ بینی

پولیپ های بینی خطرناک نیستند ولی درد و علائمی که این پولیپ ها ایجاد می کنند نیازمند درمان می باشد. درمان پولیپ بینی موردی ضروری بوده تا علائم بیماری و اختلالات تنفسی را از بین ببرد. همچنین با درمان پولیپ بینی می توان از عفونت سینوسی مکرر پیشگیری کرد، زیرا انسدادی که این پولیپ ها به وجود می آورند دلیل عفونت سینوس می باشد. همچنین هرگونه عفونتی که همراه با این بیماری باشد باید درمان گردد.

علائم پولیپ بینی

پولیپ های بینی علائمی مانند سرماخوردگی ایجاد می کنند، ولی همانند سرماخوردگی می باشد که درمان نشده و علائم دائمی زیر را دارد:

- فشار به سینوس ها
- آبریزش مکرر بینی
- کاهش حس بویایی و چشایی
- سر درد های دائمی در صورت وجود عفونت سینوسی
- خر خر کردن
- عفونت دائمی سینوس
- انسداد بینی مزمن
- عدم توانایی در تنفس از راه بینی و در نتیجه تنفس از دهان

پولیپ بینی که در اصل تومورهای خوش خیم و غیر سرطانی می باشند، می توانند در تمام مجرای بینی رشد کرده و مشکلاتی را در تنفس فرد ایجاد کنند و عوارض پولیپ بینی برای فرد می تواند آزاردهنده باشند.. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان انسداد بینی استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان پولیپ بینی

روش های درمانی مختلفی برای پولیپ بینی وجود دارد که شامل موارد زیر است:
- اسپری بینی که شامل کورتیکواستروئید بوده و به کاهش تورم بینی و در نتیجه کوچک کردن پولیپ ها می انجامد.
- داروهای خوراکی کورتیکواستروئید
- جراحی برای برداشتن پولیپ های بینی که بزرگ شده اند.
- مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت سینوسی باکتریایی – تنها در صورتی که عفونت باکتریایی وجود داشته باشد مصرف آنتی بیوتیک تجویز می گردد.

اگر شما نیز دچار مشکل پولیپ بینی هستید و به دنبال بهترین راه درمان پولیپ بینی هستید می توانید بر روی لینک مربوطه داشته باشید.

منبع : https://www.everydayhealth.com/ear-nose-throat/nasal-polyps.aspx