عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانیOtitis Media  یک التهاب در گوش میانی است که در بیشتر موارد توسط باکتری ها ایجاد می شود و با جمع شدن مایعات در پشت پرده گوش ، به وجود می آید. امکان ایجاد این بیماری در همه افراد وجود دارد ولی در کودکان زیر 5 سال امکان ایجاد بیماری بیشتر می شود. حدود 75% از کودکان در 3 سال اول زندگی خود دچار این بیماری می شوند.

عفونت گوش میانی

علائم عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی سه نوع متفاوت دارد که هرکدام از آن ها علائم مخصوص به خود را دارند :

1ـ عفونت حاد گوش میانی (AOM)

عفونت حاد گوش میانی ، شایع ترین نوع بیماری عفونت گوش میانی می باشد . زمانی که مایعی در پس پرده گوش جمع می شود ایجاد آماس کرده و گوش درد و تب مشخص ترین علامت آن است.

2ـ عفونت گوش میانی همراه با ترشحات (OME)

این نوع از عفونت زمانی مشاهده می شود که عفونت گوش میانی در مراحل انتهایی خود باشد ولی مایعات هنوز هم در پشت پرده گوش محبوس باشند. کودکی که مبتلا به این عفونت باشد علامت خاصی را از خود بروز نمی دهد و پزشک تنها با معاینه و به کمک دستگاه های مخصوص تجمع این مایعات را در پشت پرده گوش مشاهده می نماید.

3ـ عفونت گوش میانی مزمن همراه با ترشحات (COME)

زمانی که مایعات به مدت بسیار طولانی در گوش میانی باقی بمانند ، این نوع از عفونت را ایجاد می نمایند. اگر چه وجود عفونت بارز نیست ولی بدن کودک مبتلا به این نوع عفونت برای مقابله با سایر عفونت ها با سختی مواجه می شود. ممکن است که این عفونت اختلالات شنوایی ایجاد نماید.

تشخیص عفونت گوش میانی در کودکان

معمولا سن ابتلا به عفونت گوش میانی زمانی است که هنوز کودک نمی تواند به درستی صحبت کند و داشتن گوش درد خود را اطلاع دهد ! به همین دلیل لازم است که مادران به علائم زیر بسیار دقت داشته و در صورت مشاهده هرکدام از آن ها به پزشک متخصص مراجعه نمایند . علائمی مانند ور رفتن و کشیدن گوش ، نق زدن و ایراد گرفتن و گریه کردن ، مشکلات در خوابیدن ، تب (به خصوص در نوزادان و کودکان) ، خروج آب و مایع از گوش ، مشاهده اختلال و یا مشکل در حفظ تعادل ، اختلال در شنیدن و یا پاسخ به صداهای آرام می تواند نشانگر عفونت گوش میانی باشد.

با تشکر مدیریت سایت دکتر رزیتا جعفری ، جراح بینی متخصص گوش و حلق و بینی .