با عفونت حاد گوش میانی چه کنیم؟

عفونت گوش میانی

علت عفونت حاد گوش میانی چیست؟ علائم این عفونت در کودکان و بزرگسالان به چه صورت است؟ عفونت حاد گوش میانی با نام اوتیتیس در اکثر موارد ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی می باشد. این عفونت در ناحیه گوش میانی که حاوی استخوانچه های ریزی برای انتقال صدا در گوش است، بروز می کند. کودکان بیشتر از بزرگسالان به این نوع عفونت مبتلا می شوند.

عفونت های گوش معمولاً به دلیل تورم و ایجاد مایعات در گوش میانی دردناک هستند. عفونت گوش میانی در نوزادان یا عفونت گوش شدید نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد. عفونت های دائمی و مکرر گوش و تجمع مایعات در گوش میانی در بلند مدت می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند کاهش شنوایی شود.

عفونت حاد گوش میانی

علائم عفونت حاد گوش میانی

علائم عفونت حاد گوش میانی به سرعت بروز می کند. این علائم در کودکان و بزرگسالان متفاوت است.

علائم عفونت گوش میانی در کودکان

- گوش درد، مخصوصاً هنگام خوابیدن
- احساس فشار در یک گوش
- اختلال در خواب
- گریه کردن بیش از حد
- کاهش عکس العمل به صداها
- از دست دادن تعادل
- تب 38 درجه یا بالاتر
- ترشحات از گوش
- سردرد
- کاهش اشتها

علائم عفونت گوش میانی در بزرگسالان

- گوش درد
- ترشح از گوش
- کاهش شنوایی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تشخیص و درمان به موقع مورد بسیار مهمی می باشد. در موارد زیر حتماً به پزشک مراجعه شود:

- علائم بیشتر از 1 روز ادامه داشته باشد.
- وجود این علائم در نوزاد کمتر از 6 ماه
- گوش درد شدید
- بی خوابی و حساسیت کودک همراه با سرماخوردگی یا دیگر عفونت های سیستم تنفسی
- مشاهده ترشح بد بو و خونی از گوش

علت عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی ناشی از باکتری یا ویروس در گوش میانی می باشد. این عفونت معمولاً ناشی از دیگر بیماری ها مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و آلرژی می باشد. در این موارد گوش دچار تورم و انسداد می شود.

تشخیص عفونت حاد گوش میانی

پزشک با معاینه داخلی گوش و بررسی علائم بیماری این نوع عفونت را تشخیص می دهد. معمولاً از یک ابزار مجهز به منبع نوری استفاده می شود ( با نام اوتوسکوپ) و داخل مجرای گوش، حلق و بینی مشاهده می شود. همچنین تنفس کودک با استتوسکوپ سنجیده می شود.

عفونت حاد گوش میانی با نام اوتیتیس در اکثر موارد ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی می باشد. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان عفونت حاد گوش میانی

برای درمان عفونت گوش میانی در ابتدا از روش های زیر کمک گرفته می شود:

- کمپرس آب گرم – یک حوله را با آب گرم خیس کنید و حوله را گرم کرده و بر روی گوش قرا دهید.
- مصرف مسکن – برای کنترل درد گوش احتمالاً برای بیمار استامینوفن یا ایبوپروفن تجویز می گردد. داروهای مسکن را در ساعات مشخص مصرف کنید. کودکان و نوجوانانی که مبتلا به آبله مرغان هستند نباید از آسپیرین استفاده کنند. بنابراین در این رابطه احتیاط کنید.
در شرایط و زمان مشخص برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز می گردد. دوز مصرفی در ساعات مشخص می بایست مصرف شود.

نتیجه گیری

این نوع عفونت در بسیاری موارد نیاز به درمان دارویی دارد. در صورت عدم درمان به موقع و مناسب، عوارض جبران ناپذیری پدید خواهد آمد. بنابراین با شناخت علائم در کودکان و بزرگسالان و مراجعه به هنگام به پزشک می توانید به تشخیص به موقع بیماری کمک کنید.

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ear-infections/diagnosis-treatment/drc-20351622