شکستگی قاعده جمجمه

شکستگی قاعده جمجمه یک آسیب نادر به سر می باشد که گاهی در نتیجه این شکستگی بیماران دچار نشت مایع مغزی نخاعی می شوند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی همه تلاش ها در این حوزه صورت گرفته است تا جای ممکن مننژیت و نشت مایع مغزی نخاعی کنترل شود تا خطر مرگ آفرینی برای بیماران نداشته باشد.

علت شکستگی قاعده جمجمه

بر طبق داده های به دست آمده تصادفات جاده ای در سال های اخیر به شدت افزایش داشته است و در لیست 10 علت مرگ در دنیا قرار گرفته است. تصادفات رانندگی شایع ترین علت مرگ و میر در بین جوانان است ( افرادی که بین 15 و 29 سال سن دارند ) . میزان آسیب به سر و شکستگی آن در تصادفات رانندگی بسیار بالا است.

با بالا رفتن نرخ مرگ و میر در اثر شکستگی سر تحقیقات فراوانی در این زمینه صورت گرفته است. به این صورت خونریزی درون مغزی، خونریزی ساب دورال، خونریزی اکسترا دورال، شکستگی های سر، آسیب های به صورت و موراد مشابه بررسی شدند. به این صورت ارتباط بین آسیب های به سر و نشت مایع مغزی نخاعی بررسی شد.

شکستگی قاعده جمجمه

نشت مایع مغزی نخاعی در شکستگی قاعده جمجمه

طی تحقیقاتی که در سال های 2013 و 2014 صورت گرفت، بیمارانی که به شکستگی قاعده جمجمه در نتیجه آسیب به سر مبتلا شدند تحت نظر قرار گرفتند. همچنین بیمارانی که به نشت مایع مغزی نخاعی مبتلا شده بودند با جراحی درمان شدند.

در طول این تحقیقات 194 مورد از 5041 مورد شکستگی سر به نشت مایع مغزی نخاعی مبتلا بودند. نشت مایع مغزی نخاعی به طور عمده به شدت شکستگی سر ارتباط داشته است. در 73 درصد موارد نشت مایع مغزی نخاعی افراد به شکستگی سر متوسط تا شدید مبتلا بوده اند. حدوداً 81 درصد از بیماران مرد بودند و نزدیک به 30 درصد از بیماران زیر 30 سال سن داشتند. شایع ترین علت شکستگی سر تصادفات رانندگی بوده است ( حدوداً 84 ) .

شکستگی گودی جمجمه قدامی ACF شایع ترین نوع شکستگی است و 50 درصد شکستگی های سر را در بر می گیرد. حدوداً 63 درصد از بیماران دور چشمان کبودی پیدا می کردند. 43 بیمار به رینوره مایع مغزی نخاعی مبتلا بودند. البته در 5 بیمار مننژیت باکتریایی تشخیص داده شد. نشت مایع مغزی نخاعی که برای بیشتر از 10 روز به طول انجامید، در 8 بیمار دیده شد. از این تعداد 4 بیمار نیاز به جراحی داشتند.

دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

نتیجه گیری

نشت مایع مغزی نخاعی در بیمارانی که به شکستگی سر مبتلا می شوند، بسیار نادر است. شکستگی گودی جمجمه قدامی شیوع بیشتری داشته است. علائم بالینی نشت مایع مغزی نخاعی می توانند نقش حمایتی داشته باشند ولی نمی توان به این نشانه ها به طور قطع اطمینان کرد.

همان طور که گفته شد نشت مایع مغزی نخاعی در افرادی که به شکستگی سر مبتلا می شوند بسیار نادر است و در اکثر موارد این عارضه کنترل می شود و نیازی به جراحی نمی باشد. اگر نشت مایع مغزی نخاعی بیشتر از 7 تا 10 روز به طول انجامد احتمال بروز مننژیت بیشتر می شود که در این صورت نیاز به جراحی می باشد.

منبع : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30069094