سینوزیت مزمن

در سینوزیت مزمن ، بافت های داخل سینوس ها به دلیل تورم و تولید بیش از حد موکوز، ملتهب و بسته می شوند. ادامه دار شدن علائم بیشتر از 12 هفته، سینوزیت مزمن محسوب می شود. برخی از درمان های خانگی به تسکین علائم این نوع سینوزیت کمک می کنند.
افراد مبتلا به سینوزیت مزمن، اعلب مشکلات تنفسی دارند، نواحی اطراف بینی و چشم هایشان ملتهب است، و در ناحیه صورت درد دارند. این نوع سینوزیت، به دنبال رشد و تکثیر عفونت، در پولیپ های بینی اتفاق می افتد، و بیشتر در میان افراد جوان شایع می باشد.

سینوزیت-مزمن

علائم سینوزیت مزمن

- ترشح غلیظ و بی رنگ از بینی، و یا قسمت پشتی حلق
- انسداد و گرفتگی بینی، که باعث بروز مشکلات تنفسی می شود
- درد، قرمزی و تورم اطراف چشم ها، بینی و پیشانی
- کاهش حس بویایی

برخی دیگر علائم عبارتند از:
- گوش درد
- سرفه های شبانه
- گلو درد
- خستگی و تغییرات خلق و خو

علل سینوزیت مزمن

- پولیپ بینی
- انحراف تیغه میانی بینی
- عفونت های سیستم تنفسی
- آلرژی و حساسیت
عواملی مانند آسم، حساسیت به آلرژی، اختلالات سیستم ایمنی مانند HIV، و یا غیر طبیعی بودن راه های تنفسی، خطر ابتلا به سینوزیت مزمن را افزایش می دهند.
سینوزیت مزمن می تواند عوارضی مانند، مننژیت، کاهش حس چشایی، مشکلات بینایی، و یا سایر عفونت ها در استخوان (استئومیلیت) و پوست (سلولیت) را در پی داشته باشد.

پیشگیری از سینوزیت مزمن

عدم تماس با افرادی که سرما خوردگی دارند، و یا رعایت بهداشت فردی (شستن دست ها با آب و صابون) قبل از هر وعده غذایی، از جمله اقداماتی هستند که به پیشگیری از سینوزیت مزمن کمک می کند.
استفاده از مرطوب کننده در خانه و یا محیط کار، از دیگر راه کارهای موثر در پیشگیری از سینوزیت مزمن می باشد.

درمان سینوزیت مزمن

استفاده از قطره های کورتیکواستروئیدی، و یا آنتی بیوتیک به درمان و یا کاهش علائم سینوزیت مزمن کمک می کند.
در صورت عدم درمان با روش های دارویی، جراحی اندوسکوپی سینوس تجویز می شود. در این شیوه جراحی، پزشک با استفاده از یک اندوسکوپ (لوله ای ظریف و باریک) به بررسی راه های سینوسی می پردازد. با جراحی اندوسکوپی سینوس، بافت های سینوسی که باعث انسداد و بیماری شده اند، برداشته می شوند.

برخی از خدمات دکتر رزیتا جعفری

جراحی زیبایی گوش

جراحی بینی

جراحی زیبایی چانه

جراحی ترمیم پرده گوش

با تشکر مدیریت سایت دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برای یافتن متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید.