سینوزیت ماگزیلاری با منشاء اودنتوژنیک

سینوزیت ماگزیلاری با منشاء اودنتوژنیک یا دندانی همچنین با نام سینوزیت مزمن ماگزیلاری با منشاء دندانی شناخته می شود. یک بیماری شایع دندانی است که مفهوم آلرژی و اوتورینولارینگولوژیک را می رساند. هر بیماری که از ناحیه دندانی یا ساختار داخل دهانی نشأت می گیرد  و در نتیجه منجر به بروز بیماری های پاتولوژیک در سینوس های ماگزیلاری شود. تشخیص دقیق و درست ناحیه اودنتوژنیک بسیار ضروری است تا از استفاده بلند مدت از داروهای نامناسب و جراحی های غیر ضروری پیشگیری شود.

سینوزیت ماگزیلاری با منشاء اودنتوژنیک

هدف از این مقاله این است که اطلاعاتی درباره پاتوفیزیولوژی فراهم آورد تا بتوان سینوزیت ماگزیلاری مزمن و حاد را تشخیص داد. همچنین رینوسینوزیت مزمن و رینوسینوزیت باکتریال حاد را تشخیص داد. جنبه های درمانی شامل پاتوژنیس و میکروبیولوژی همگی مورد بررسی قرار می گیرند. همچنین اقدامات پیشگیرانه همراه با اقدامات درمانی مناسب انجام می گیرد.
CRS به معنای داشتن بیشتر از دو مورد از علائم زیر است که برای بیشتر از 12 هفته به طور انجامد. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- فشار به صورت و در نتیجه درد صورت :
- کاهش حس بویایی
- انسداد بینی
- رینوره
- خروج ترشح از پشت بینی

دکتر رزیتا جعفری، متخصص گوش و حلق و بینی در فرمانیه از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

فشار صورت که موجب درد می شود معمولاً با فشار ناحیه ای و درد موضعی در ناحیه گونه ها شناخته می شود و همراه با سر درد های ادامه دار در همان طرف پیشانی می باشد. کاهش حس بویایی می تواند به صورت جزئی یا کامل باشد. گاهی اوقات این بیماران از کاهش حس چشایی شکایت می کنند. انسداد بینی به صورت گرفتگی بینی خود را نشان می دهد و یا با پر شدن مجرای بینی همراه است.
رینوره داخلی یا خارجی هم به معنای ایجاد ترشح مخاطی زرد یا قهوه ای است که در بیماران مبتلا به ABRS نسبت به CRS شایع تر است.
مصرف سیگار و رینیت آلرژیک با نام "CRS تاثیری" شناخته می شود. انواع مختلف آناتومیکی مانند انحراف تیغه بینی و ناهنجاری های ساختاری بینی و سینوس ها می توانند مشکلات عدیده ای ایجاد کنند.
همچنین بسیاری از آلاینده های محیطی مانند سولفور دیوکسید و اوزون و فرمالدئید می توانند موجب بروز بیماری سینوزیت ماگزیلاری شوند.

سایر مطالب

با تشکر از گروه سایت دکتر رزیتا جعفری جراح و متخصص گوش، حلق و بینی