سینوزیت قارچی

سینوزیت قارچی نوعی بیماری است که در اثر ورود قارچ ها به مجاری تنفسی به وجود می آید . محیطی که در آن زندگی می کنیم آلوده به انواع قارچ ها می باشد . زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد این قارچ ها از طریق بینی یا دهان وارد بدن شده و در مجاری تنفسی در فضای تاریک و مرطوب شروع شروع به تکثیر می کند که در نهایت موجب سینوزیت قارچی می شوند.

قارچها ارگانیسم های گیاهی هستند که کلروفیل ندارند. برای جبران این کمبود ، باید از مواد آلرژی زای مرده کلروفیل جذب کنند. قارچ ها مانند باکتری ها توانایی تجزیه مواد آلی از جمله سلولز را دارند ولی در کل برای بازیافت کربن و سایر عناصر در چرخه زندگی ضروری هستند. قارچ ها معمولا از بافت های مرده تغذیه می کنند، اما گاهی اوقات از ارگانیسم هایی که هنوز زنده اند تغذیه می کنند که در این صورت باعث ایجاد عفونت قارچی می شوند و باید در مان شوند. . از آنجا که این موجودات زنده برای تولید مواد غذایی نیاز به یک محیط مرطوب و تاریک برای زندگی دارند، سینوسها فضایی مناسب برای رشد آنها می باشد .در سینوس حفره های مرطوب و تاریک، وجود دارد که فضای لازم برای رشد قارچ های مهاجم هستند. در اثر رشد زیاد این قارچ ها سینوزیت قارچی ایجاد می شود.
در 30 سال گذشته، تعداد قابل توجهی از عفونت های سینوزیت قارچی ثبت شده وجود داردکه نیاز به درمان داشته اند . این مسئله باعث شده تا سطح آگاهی عموم افراد افزایش یابد .

سینوزیت-قارچی

علائم سینوزیت قارچی

سینوزیت قارچی مانند سایر سینوزیت ها نیست و دارای علائم خاصی نمی باشد . این نوع سینوزیت ممکن است در اثر عفونت ویروسی شروع شده و بعد از مدتی قارچی یا باکتریایی شود. تنها راه تشخیص این بیماری از طریق پزشک متخصص می باشد .

انواع سینوزیت قارچی

عفونت قارچی مهاجم

یکی از انواع خطرناک سینوزیت قارچی عفونت قارچی مهاجم می باشد که آمار مرگ و میر در آن دیده می شود. این نوع بیماری بیشتر در افرادی که بیماری های مانند سرطان و دیابت داشته اند دیده می شود . در اینگونه افراد سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و زمینه لازم برای ورود قارچ به بدن را دارند.

علائم سینوزیت قارچی مهاجم

• سوزش چشم
  • بی حسی در صورت و گونه
  • مقاومت در برابر دارو درمانی
  • اشکال در بینایی مانند دو بینی
  • مشاهده ضایعات سیاه رنگ در بینی یا سقف دهان

علل سینوزیت قارچی

مصرف برخی داروهایی مانند سیکلوسپورین سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و زمینه ای فراهم می کند تا قارچ ها به بدن حمله کند و باعث بروز بیماری سینوزیت قارچی شوند. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها نیز فرد را دچار عوارض جانبی از جمله ورود قارچ ها به بدن می کند.به طور کلی، قارچ واکنش التهابی مهمی را ایجاد نمی کند، اما ناراحتی سینوسی رخ می دهد. ماهیت غیر تهاجمی این اختلال نیاز به درمان دارد .
در حال حاضر اعتقاد بر این است که آلرژی سینوزیت قارچی نوعی واکنش به قارچ های محیطی است که به راحتی در هوا پخش می شود. این بیماری معمولا در افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند رخ می دهد. در برخی موارد سینوزیت قارچی دارای ضایعات قارچی ضخیم و موین (یک ترشح حاوی گلیکوپروتئین های غنی از کربوهیدرات) در حفره های سینوسی هستند که باید با جراحی برداشته شود تا آلرژن ایجاد کننده دیگر وجود نداشته باشد. هنگامی که ضایعات برداشته می شود، امکان عود آن کم است. داروهای ضد التهابی و ایمونوتراپی معمولا برای جلوگیری از افسردگی تجویز می شوند.

سینوزیت قارچی

تشخیص سینوزیت قارچی مهاجم

تشخیص به موقع این بیماری مهم می باشد زیرا باید به سرعت درمان صورت گیرد. تشخیص این بیماری با رادیوگرافی ممکن نیست و با آندوسکوپی سینوس  و معاینه دقیق پزشک می توان بررسی کرد . تنها راه مسلم تشخیص این بیماری از طریق نمونه برداری و پاتولوژی و قارچ شناسی امکان پذیر می باشد .

تشخیص بیماری تهاجمی از بیماری غیرمخرب مهم است زیرا درمان برای هر یک متفاوت است. بیماری غیر تهاجمی دارای 2 نوع ، و بیماری تهاجمی دارای 3 نوع می باشد .
عفونت های قارچی سینوسی پارانازال از انواع تهاجمی سینوزیت می باشد در این بیماری بافت ها تخریب می شود و حتی ممکن است جان فرد را تهدید کند.

درمان سینوزیت قارچی

درمان این بیماری مانند تشخیص آن مشکل می باشد و با داروهایی مانند آنتی بیوتیک و ضد احتقان درمان صورت نمی گیرد. برای درمان سینوزیت قارچی از جراحی آندوسکوپیک استفاده می شود. امکان برگشت این بیماری بعد از جراحی نیز وجود دارد .

پیشگیری از سینوزیت قارچی

1. قارچ زدایی محل زندگی خود از ابتلا به سینوزیت قارچی پیشگیری می کند.
  2. قارچ ها در محل های مرطوب مانند دستشویی، حمام ، آشپزخانه رشد می کنند با رعایت بهداشت از ورود قارچ ها به بدن جلوگیری کنید.

برخی از خدمات دکتر رزیتا جعفری

جراحی زیبایی گوش

جراحی بینی

جراحی زیبایی چانه

جراحی ترمیم پرده گوش

با تشکر مدیریت سایت دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برای یافتن متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید.