سینوزیت قارچی

سینوزیت قارچی نوعی بیماری است که در اثر ورود قارچ ها به مجاری تنفسی به وجود می آید . محیطی که در آن زندگی می کنیم آلوده به انواع قارچ ها می باشد . زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد این قارچ ها از طریق بینی یا دهان وارد بدن شده و در مجاری تنفسی در فضای تاریک و مرطوب شروع شروع به تکثیر می کند که در نهایت موجب سینوزیت قارچی می شوند.

سینوزیت-قارچی

علائم سینوزیت قارچی

سینوزیت قارچی مانند سایر سینوزیت ها نیست و دارای علائم خاصی نمی باشد . این نوع سینوزیت ممکن است در اثر عفونت ویروسی شروع شده و بعد از مدتی قارچی یا باکتریایی شود. تنها راه تشخیص این بیماری از طریق پزشک متخصص می باشد .

انواع سینوزیت قارچی

عفونت قارچی مهاجم

یکی از انواع خطرناک سینوزیت قارچی عفونت قارچی مهاجم می باشد که آمار مرگ و میر در آن دیده می شود. این نوع بیماری بیشتر در افرادی که بیماری های مانند سرطان و دیابت داشته اند دیده می شود . در اینگونه افراد سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و زمینه لازم برای ورود قارچ به بدن را دارند.

علائم سینوزیت قارچی مهاجم

1. سوزش چشم
  2. بی حسی در صورت و گونه
  3. مقاومت در برابر دارو درمانی
  4. اشکال در بینایی مانند دو بینی
  5. مشاهده ضایعات سیاه رنگ در بینی یا سقف دهان

تشخیص سینوزیت قارچی مهاجم

تشخیص به موقع این بیماری مهم می باشد زیرا باید به سرعت درمان صورت گیرد. تشخیص این بیماری با رادیوگرافی ممکن نیست و با آندوسکوپی سینوس  و معاینه دقیق پزشک می توان بررسی کرد . تنها راه مسلم تشخیص این بیماری از طریق نمونه برداری و پاتولوژی و قارچ شناسی امکان پذیر می باشد .

درمان سینوزیت قارچی

درمان این بیماری مانند تشخیص آن مشکل می باشد و با داروهایی مانند آنتی بیوتیک و ضد احتقان درمان صورت نمی گیرد. برای درمان سینوزیت قارچی از جراحی آندوسکوپیک استفاده می شود. امکان برگشت این بیماری بعد از جراحی نیز وجود دارد .

پیشگیری از سینوزیت قارچی

1. قارچ زدایی محل زندگی خود از ابتلا به سینوزیت قارچی پیشگیری می کند.
  2. قارچ ها در محل های مرطوب مانند دستشویی، حمام ، آشپزخانه رشد می کنند با رعایت بهداشت از ورود قارچ ها به بدن جلوگیری کنید.

برخی از خدمات دکتر رزیتا جعفری

جراحی زیبایی گوش

جراحی بینی

جراحی زیبایی چانه

جراحی ترمیم پرده گوش

با تشکر مدیریت سایت دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران

برای یافتن متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید.