سینوزیت قارچی مهاجم

سینوزیت قارچی مهاجم، یکی از پیشرونده ترین انواع سینوزیت قارچی است، که عمدتا در افراد مبتلا به بیماری های نقص سیستم ایمنی، افراد دیابتی و یا افراد مبتلا به HIV دیده می شود.

تشخیص به موقع سینوزیت قارچی مهاجم ، بسیار مهم است. جهت تشخیص این نوع سینوزیت، بیوپسی جهت تشخیص و تعیین هجوم بافت با قارچ، نیاز می باشد.دکتر رزیتا جعفریمتخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به کانال تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم سینوزیت قارچی مهاجم

بیماری با علائمی نظیر تب های مقاوم، سردرهای منتشر، ترشحات بینی، گرفتگی بینی، درد و تورم صورت، کاهش بویایی و اختلال در هوشیاری خود را نشان می دهد. حتی در مواردی دیده شده که درگیری چشم ها به صورت کاهش بینایی، افتادگی پلک، اختلال در حرکت چشم و یا دوبینی، بارزتر از علائم سینوسی بوده و از آن جایی که راس چشم در مجاورت مغز و عناصر حیاتی قرار دارد، با پیش آگهی بدتری نیز همراه می باشد.

از جمله علائم این نوع سینوزیت می توان به :

• درد در ناحیه صورت
  • گرفتگی بینی
  • خون دماغ شدن

عوارض سینوزیت قارچی مهاجم

در صورتی که این علائم، سینوس و یا جمجمه را درگیر کند، منجر به بروز مشکلات بینایی، بیرون زدگی چشم، و یا اختلالات عصبی خواهد شد.

سینوزیت قارچی مهاجم ، در طول چند روز تا چند هفته، پیشرفت می کند و اغلب با حمله به عروق و پخش شدگی سیستمیک همراه می باشد.

عفونت، در ابتدا از حفره بینی آغاز می شود، و سپس به سمت سینوس های پارانازال، کشیده خواهد شد.

سینوزیت-قارچی-مهاجم

تشخیص سینوزیت قارچی مهاجم

تشخیص به موقع سینوزیت قارچی مهاجم ، بسیار مهم است. جهت تشخیص این نوع سینوزیت، بیوپسی جهت تشخیص و تعیین هجوم بافت با قارچ، نیاز می باشد. در صورتی که پزشک نسبت به ابتلای فرد به این نوع سینوزیت، مشکوک باشد، ارزیابی اندوسکوپی و بیوپسی از بافت سالم و مشکوک، و هم چنین کشت از سینوس را تجویز می کند.

در صورتی که نتیجه ارزیابی های اندوسکوپی منفی باشد، اما هم چنان شک به سینوزیت قارچی مهاجم وجود داشته باشد، بیوپسی باز از سینوس ها انجام خواهد شد.

درمان سینوزیت قارچی مهاجم

درمان سینوزیت قارچی مهاجم ، با مصرف آنتی بیوتیک امکان پذیر می باشد.درمان سینوزیت قارچی تهاجمی، جهت حفظ جان بیمار ضروری است. این نوع سینوزیت، در افراد مبتلا به سرطان خون، عفونت های مزمن کلیه، بیماران دیابتی که کنترل ضعیفی بر قند خون شان دارند، نیز دیده می شود. جهت درمان، جراحی اندوسکوپی اورژانسی بینی و سینوس ها در مراحل اولیه، درمان طولانی مدت ضد قارچ و در صورت امکان برگرداندن ضعف سیستم ایمنی کاملا ضروری است.

انواع سینوزیت قارچی مهاجم

سینوزیت قارچی به دو نوع مهاجم و غیر مهاجم تقسیم بندی می شود، که نوع مهاجم آن بسیار مهلک و کشنده است و در افراد با ضعف سیستم ایمنی در 50 درصد موارد دیده می شود. این بیماری به مرزهای خارج از سینوس ها نظیر چشم و مغز نیز گسترش می یابد.