سرطان حنجره

آیا سرطان حنجره کشنده است؟ می دانستید که سرطان حنجره شایع ترین سرطان ناحیه سر و گردن می باشد؟ حنجره چه زمانی سرطانی می شود؟ حنجره قسمتی از گلو است که در محل ورودی نای واقع شده است. حنجره نقش اصلی را در کمک به تنفس و تکلم بر عهده دارد. متاسفانه سرطان حنجره یکی از شرایط نگران کننده در افراد بالای 60 سال می باشد.

سرطان حنجره

اولین علامت سرطان حنجره

از علائم و نشانه های سرطان حنجره می توان موارد زیر را نام برد:

• تغییر در تن صدا
  • درد در زمان بلعیدن، و یا مشکلات بلع
  • وجود غده و یا تورم در گردن
  • سرفه های طولانی مدت
  • گلو درد و یا گوش درد دائمی
  • مشکلات تنفسی، البته در موارد حاد تر

در صورت تداوم این علائم بیش از یک هفته، به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

متاسفانه سرطان حنجره یکی از شرایط نگران کننده در افراد بالای 60 سال می باشد. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به  اینستاگرام مراجعه کنید.

آیا سرطان حنجره درمان دارد

در زیر به برخی از علت های ایجاد سرطان حنجره اشاره می کنیم:

• مصرف دخانیات
  • مصرف زیاد مشروبات الکلی
  • سابقه ابتلا به سرطان سر و گردن
  • رژیم غذایی ناسالم
  • تماس با مواد شیمیایی

این عوامل، خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش می دهند. با کنار گذاشتن مصرف سیگار و مشروبات الکلی، داشتن زندگی سالم و مصرف میوه و سبزیجات تازه، میزان ابتلا به این نوع سرطان کاهش می یابد.

تشخیص سرطان حنجره

جهت تشخیص این نوع سرطان ، ابتدا پزشک به بررسی سوابق پزشکی بیمار، علائم و نشانه ها می پردازد، و انجام تست ها و آزمایشات مربوطه را تجویز می کند.

لارنگوسکوپی از جمله روش های تشخیصی است که پزشک به بررسی حنجره و تارهای صوتی می پردازد. در صورت مشاهده هر گونه تغییر، بیوپسی انجام می شود، و نمونه جهت بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

سی تی اسکن و MRI، از دیگر روش های تشخیصی هستند که به تشخیص متاستاز سرطان کمک می کنند.

درمان سرطان حنجره

درمان سرطان حنجره با لیزر در مراحل اولیه سرطان انجام می گیرد و روشی کم تهاجمی می باشد. در این روش هیچ برش خارجی در سطح پوست ایجاد نمی شود، به این دلیل که بافت های سرطانی و تومورها به وسیله ی یک آندوسکوپ که از طریق دهان وارد می شود، خارج می شود.

جراح از یک میکروسکوپ برای دیدن بافت های بیمار و آسیب دیده استفاده می کند. همچنین از لیزر CO2 که برای این نوع جراحی طراحی شده استفاده کرده تا بافت های مذکور را با دقت بالایی جدا کند. خوش بختانه با این روش کم تهاجمی ، بیماران پس از جراحی با حداقل مشکلات و ناراحتی ها روبرو می شوند.

پزشکان همواره در این جراحی با توجه به حساسیت بالای این عمل و نزدیک بودن به ساختار حساسی مثل تارهای صوتی و رگ های خونی، تلاش خود را در جهت ایمن سازی و موثر ساختن حداکثری این جراحی داشته اند. در این روش سعی بر هدف قرار دادن تومورها می شود و تحقیقات نشان داده که نتایج بسیار خوبی از آن حاصل شده است.