سرطان تیروئید

غده تیروئید به شکل یک پروانه کوچک است و معمولاً در داخل قسمت پایینی جلوی گردن قرار دارد. این غده به کنترل متابولیسم کمک می کند و با آزادسازی هورمون هایی در بدن، مسئولیت مدیریت عملکرد های بدن از جمله نحوه استفاده از انرژی، تولید گرما و استفاده از اکسیژن را دارد.

سرطان تیروئید زمانی رخ می دهد که سلول های این غده تغییر کنند و جهش ژنتیکی داشته باشند. سلول های غیر طبیعی شروع به تقسیم سلولی می کنند و به صورت بی رویه سلول تشکیل می شود و در نهایت یک تومور را شکل می دهند. در صورتی که سرطان تیروئید در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است.

انواع سرطان تیروئید

محققان چهار نوع سرطان تیروئید را تشخیص داده اند:

- سرطان تیروئید پاپیلاری
- سرطان تیروئید فولیکولار
- سرطان مدولاری
- سرطان تیروئید آناپلاستیک

سرطان تیروئید

علائم سرطان تیروئید

در صورتی که به سرطان تیروئید مبتلا هستید احتمالاً در مراحل اولیه، متوجه نشانه ها و علائم خاصی نشده اید. زیرا علائم این نوع سرطان بسیار اندک هستند. ولی با رشد این نوع سرطان، علائم زیر بروز می کنند:

- گلودرد و گردن درد
- وجود برآمدگی در گردن
- اختلال در بلع
- تغییر در تن صدا
- سرفه کردن

علت سرطان تیروئید

علت واضح و مشخصی برای این نوع سرطان اثبات نشده است ولی موارد خاصی می تواند احتمال بروز این سرطان را بالا ببرد. در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

- سندرم ژنتیکی – برخی بیماری ها مانند سرطان، ناشی از DNA به ارث رسیده از پدر و مادر است. برای مثال برخی از انواع سرطان ناشی از یک ژن است.
- کمبود ید – اگر به اندازه کافی مینرال و عناصر شیمیایی به بدن نمی رسد احتمال ابتلا به این نوع سرطان افزایش می یابد. البته این دلیل بسیار نادر است.
- در معرض پرتو – در صورتی که سر و گردن در معرض پرتو قرار بگیرد، احتمال بروز این نوع سرطان افزایش می یابد.

چه افرادی به این نوع سرطان مبتلا می شوند؟

این نوع سرطان در زنان نسبت به مردان شایع تر است و معمولاً زنان در سنین بین 40 و 50 بیشتر به این نوع سرطان مبتلا می شوند. در حالی که سنین شایع ابتلا به سرطان تیروئید در مردان بین 60 و 70 سالگی است. نوع فولیکولار سرطان تیروئید بیشتر در سفید پوستان دیده می شود و در زنان شایع تر است.

درمان سرطان تیروئید

سرطان تیروئید معمولاً قابل درمان است و حتی در مراحل پیشرفته هم شانس درمان این سرطان وجود دارد. این مورد به این دلیل است که امروزه گزینه های درمانی موثری برای درمان وجود دارد که به بهبود کامل بیمار کمک می کند. همچنین با جراحی و برداشتن تومور بدخیم می توان به درمان سرطان کمک نمود. برای تکمیل درمان نیاز به پرتودرمانی و شیمی درمانی هم می باشد.

دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

نتیجه گیری

برای درمان سرطان تیروئید، راه های مختلفی وجود دارد. تنها این نکته را به خاطر بسپارید که تشخیص به موقع سرطان کمک فراوانی خواهد کرد.
منبع : https://www.webmd.com/cancer/what-is-thyroid-cancer#2