برای سردرد سینوسی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سردرد سینوسی

آیا سردرد سینوسی خطرناک است؟ چرا در فصل زمستان این نوع سردرد بروز بیشتری دارد؟ در برخی موارد سردرد سینوسی به سردردی گفته می شود که مربوط به عفونت سینوس ها یا سینوزیت می باشد. فرد فشاری در اطراف چشم ها، گونه ها و پیشانی احساس می کند و معمولاً این نوع سردرد به صورت ضربانی می باشد. با این حال تشخیص سردرد سینوسی آسان نمی باشد و با سردرد میگرنی اشتباه گرفته می شود.

علائم سردرد سینوسی

علائم سردرد سینوسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

- درد، احساس فشار و تورم در گونه ها، ابروها و پیشانی
- دردی که با خم کردن سر به سمت جلو به مرور وخیم تر می شود.
- آبریزش بینی
- خستگی و بی حالی
- درد در فک و دندان های بالایی

سردرد سینوسی

برای سردرد سینوسی چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

- بیشتر از 15 روز در ماه فرد دچار سردرد شود و به طور مکرر از مسکن استفاده کند.
- سردرد شدید باشد و با مسکن بهبود نیابد.
- سردرد بر فعالیت های روزمره فرد اختلال ایجاد کند.

علت سردرد سینوسی

اغلب سردرد های سینوسی ناشی از عفونت سینوسی نیستند و نباید با آنتی بیوتیک درمان شوند. در موارد زیر احتمال بروز سردرد سینوسی افزایش می یابد:

- سابقه میگرن یا سردرد در گذشته
- سابقه خانوادگی سردرد میگرنی یا سردرد
- تغییرات هورمونی

تشخیص سردرد سینوسی

علت اصلی سردرد به سختی قابل تشخیص است. پزشک یکسری آزمایشات و معاینات فیزیکی انجام می دهد و درباره چگونگی سردرد و علائم بیماری پرسش هایی می کند. همچنین برای تشخیص از روش های تصویربرداری زیر کمک گرفته می شود:

- سی تی اسکن – با استفاده از سی تی اسکن تصاویری از مغز و سر و سینوس ها گرفته می شود. می توان این روش را به همراه ایکس ری انجام داد.
- ام آر آی – این روش نیز با استفاده از امواج رادیویی تصاویری را از ساختار سر و مغز و سینوس ها به دست می آورد.

درمان سردرد سینوسی

در زمستان به دلیل شیوع بیشتر عفونت سینوس ها سردرد سینوسی افزایش می یابد. اکثر افرادی که به سینوزیت مبتلا هستند دچار سردردهای آزاردهنده ای هستند. این نوع سردرد ها با دارو کنترل می شوند و از شدت یافتن سردرد پیشگیری می شود. گزینه های درمانی مختلف برای این نوع سردرد به شرح زیر است:

- مسکن هایی مانند استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن همگی تا حدودی موثر هستند و درد را کاهش می دهند.
- تریپتان – اکثر افرادی که به میگرن مبتلا هستند از تریپتان استفاده می کنند. این قرص با گسترش رگ های مغزی باعث کاهش درد می شود. برخی از انواع تریپتان به شکل قرص و برخی به شکل اسپری هستند.
برخی دیگر از روش های درمانی شامل انواع دیگری از قرص ها هستند که بنابر صلاحدید پزشک و با توجه به وضعیت بیمار برای وی تجویز می گردند.

در برخی موارد سردرد سینوسی به سردردی گفته می شود که مربوط به عفونت سینوس ها یا سینوزیت می باشد. فرد فشاری در اطراف چشم ها، گونه ها و پیشانی . دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

نتیجه گیری

برای تشخیص علت سردرد مزمن حتماً به پزشک مراجعه شود و سر خود هیچ دارویی مصرف نگردد. علائم سردرد سینوسی بررسی می شود و بهترین روش درمانی و داروی مناسب برای بیمار تجویز می شود. در مواردی با درمان سینوزیت ، سردرد سینوسی هم درمان می شود.

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/sinus-headaches/diagnosis-treatment/drc-20377584