درمان سینوزیت

سینوزیت یک وضعیت شایع بوده که در آن پوشش سینوس ها متورم شده و معمولاً به دلیل یک عفونت ویروسی به وجود آمده و اغلب مواقع ظرف 2 تا 3 هفته پیش رفت می کند. در صورتی که سینوزیت به طور مکرر اتفاق بیفتد یا علائم بسیار شدیدی داشته باشد، نیاز به درمان سینوزیت نزد یک متخصص گوش، حلق و بینی می شود.
سینوس ها حفره های کوچکی بوده که با هوا پر شده اند و در پشت استخوان گونه ها و پیشانی هستند. مخاط تولید شده از سینوس ها معمولاً از طریق بینی و عبور از مجرای بینی، ترشح می شوند. زمانی که سینوزیت اتفاق بیفتد، این مجرا ها و کانال های عبوری به دلیل تورم ناحیه سینوس، مسدود می شوند.

علائم سینوزیت

سینوزیت معمولاً زمانی که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند یک سرماخوردگی پیش آید، شروع می شود. در صورتی که فرد درگیر یک سرماخوردگی پایدار و طولانی شده و علائم زیر در وی بروز کند، ممکن است مبتلا به سینوزیت شده باشد.
علائم سینوزیت به شرح زیر است:
- ترشحات سبز یا زرد از بینی
- انسداد بینی
- درد و حساسیت در اطراف گونه ها ، چشم ها و پیشانی
- سردرد سینوسی
- تب بالا (38 درجه سانتی گراد یا بالاتر)
- دندان درد
- کاهش حس بویایی
- بوی بد دهان
کودکان مبتلا به سینوزیت ممکن است بسیار تحریک پذیر شده و غذا دادن به آنها دردسر ساز شود. صدای آنها نیز احتمال دارد تو دماغی شده و مانند زمانی باشد که سرماخوردگی سختی دارند.
علائم سینوزیت غالباً ظرف چند هفته از بین می شود ( سینوزیت حاد ) . گرچه گاهی اوقات این علائم می توانند تا سه ماه و حتی بیشتر نیز به طول انجامند ( سینوزیت مزمن ).

سینوزیت معمولاً زمانی که عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند یک سرماخوردگی پیش آید، شروع می شود. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان سینوزیت استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان سینوزیت

در صورتی که علائم سینوزیت خفیف بوده و رو به بهبود باشند، معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک نمی باشد. در صورتی که موارد زیر پیش آید، می بایست به پزشک مراجعه شود:
- علائم شدید بوده و رو به وخامت باشند.
- بعد از 7 الی 10 روز ، علائم رو به بهبود نروند.
- سینوزیت مکرراً برای فرد رخ دهد.
در صورتی که سینوزیت خفیف باشد، فرد می تواند با انجام موارد زیر به بهبود علائم کمک کند:
- مصرف قرص های مسکن مثل ایبوپروفن و استامینوفن
- مصرف داروهای ضد احتقان بینی – این داروها نباید بیشتر از یک هفته استفاده شوند زیرا می توانند به بدتر شدن علائم منجر شوند.
- استفاده از کمپرس آب گرم بر روی صورت
- شستشوی منظم مجرای بینی با محلول حاوی نمک
در صورتی که علائم سینوزیت کاهش نیابند، پزشک احتمالاً آنتی بیوتیک را برای بیمار تجویز می کند. و در صورتی که باز هم درمان سینوزیت اتفاق نیفتد، امکان دارد نیاز به جراحی سینوزیت و بهبود تخلیه سینوس ها باشد.

منبع: https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/ears-nose-and-throat/sinusitis