درمان سینوزیت حاد

سینوزیت هم به صورت مزمن و هم به صورت حاد بروز می کند. برای درمان سینوزیت حاد در ابتدا باید تشخیص دقیق این بیماری داده شود و سپس گزینه درمانی مناسب انتخاب شود. درمان سینوزیت حاد به روش های مختلفی ممکن است که در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم.

درمان سینوزیت حاد

تشخیص سینوزیت حاد

تشخیص سینوزیت حاد توسط متخصص گوش و حلق و بینی صورت می گیرد. برای تشخیص آن پزشک ابتدا صورت و نواحی سینوس ها را لمس می کند و سپس حفره بینی را با دستگاه مشاهده می کند. در اکثر مواقع به این روش می توان بیماری را تشخیص داد ولی در موارد خاصی نیاز است تا از روش های دیگری بهره برده شود:

- روش اندوسکوپی بینی که در این روش حفره بینی با اندوسکوپ بررسی شده و فضای سینوس مشاهده می شود.
- با روش های تصویربرداری و عکس برداری مانند سی تی اسکن و ام آی آر، جزئیات داخلی سینوس قابل مشاهده است. در بیشتر موارد نیازی به انجام این روش ها نمی باشد.
- کشت میکروب در آزمایشگاه که در این روش نمونه ای از مخاط بینی و سینوس ها گرفته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود. این روش در مواردی که فرد به گزینه های درمانی مختلف پاسخ ندهد و برای تشخیص دقیق باکتری ایجاد کننده عفونت صورت می گیرد.
- آزمایش آلرژی پوستی – گاهی اوقات علت سینوزیت حساسیت و آلرژی می باشد. در این موارد نیاز است تا تست آلرژی پوستی انجام گرفته تا آلرژن مورد نظر تشخیص داده شود.

درمان سینوزیت

سینوزیت حاد در بیشتر موارد ناشی از ویروس می باشد. در این صورت نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نبوده و بیمار با استراحت و انجام درمان های خانگی بهبود می یابد. جهت کاهش علائم بیماری می توان از اسپری های کورتیکواستروئید و اسپری های رقیق کننده بینی استفاده کرد. مصرف آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن می تواند به بهبود علائم سینوزیت حاد کمک کند.

مصرف آنتی بیوتیک برای سینوزیت

برای درمان سینوزیت حاد معمولا ًنیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نمی باشد. حتی در صورتی که سینوزیت حاد ناشی از باکتری می باشد، در صورت صلاحدید پزشک از آنتی بیوتیک استفاده می گردد. پزشک علائم بیمار را بررسی می کند در صورتی که علائم رو به وخامت باشد و علائم بیماری شدید و پیش رونده باشد نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک می باشد. اگر پزشک برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز کند، بیمار باید به طور منظم و سر ساعت و تا آخرین قرص را مصرف کند، حتی در صورتی که علائم رو به بهبود باشد. در صورتی که داروها خودسرانه قطع شوند، علائم دوباره باز می گردند.
در صورتی که سینوزیت حاد ناشی از آلرژی باشد، با روش ایمونوتراپی می توان به کاهش عکس العمل بدن به آلرژن های خاص کمک کرده و در نیتجه علائم بیماری از بین می رود.

سینوزیت هم به صورت مزمن و هم به صورت حاد بروز می کند. برای درمان سینوزیت حاد در ابتدا باید تشخیص دقیق این بیماری داده شود و سپس گزینه درمانی مناسب انتخاب شود. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان خانگی سینوزیت

برای درمان خانگی سینوزیت حاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استراحت کردن
- مصرف مایعات تا مخاط سینوس ها رقیق شود
- مرطوب کردن حفره سینوس ها و استفاده از دستگاه بخور
- شستشوی حفره بینی با آب ضد عفونی شده، به این ترتیب حفره سینوس ها شسته می شود.

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/acute-sinusitis/diagnosis-treatment/drc-20351677