جراحی سینوزیت

در بینی مجرایی وجود داردکه ناحیه سینوس با بینی را بهم مرتبط می سازد. در صورتی که این مجرتوسط تجمیع ترشحاتی مسدود یا کوچک شود فضایی برای رشد باکتری و میکروب فراهم کرده و باعث عفونت سینوس ها می شود در این صورت  فرد مبتلا به سینوس می شود. در صورتی که این بیماری حاد شود نیاز به درمان دارد. برای درمان آن باید به متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه کرد. در ادامه درباره این بیماری و علل و علائم آن به طور مفصل صحبت می کنیم .

جراحی-سینوزیت

علائم سینوزیت

1.  احساس درد و سنگینی در بینی
2.  خروج ترشحات بیش از اندازه از بینی
3.  گرفتگی در بینی
4.  کاهش حس بویایی
این علائم مذکور در سینوزیت ممکن است در سایر بیماری ها نیز مشاهده شود. در صورتی که این علائم بیش از 3 ماه طول بکشد بیماری جدی شناخته شده و برای درمان آن اقدام کرد.

جراحی سینوزیت نیاز به دقت و تبحر پزشک دارد به همین دلیل دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی با روش های نوینی این جراحی را انجام می دهد . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به کانال تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان سینوزیت

1.  دارو درمانی
در صورتی که بیماری سینوزیت حاد نبوده و در اثر عوامل عفونی ایجاد شده باشد پزشک متخصص داروهایی نظیر آنتی بیوتیک برای فرد تجویز می کند.
2.  جراحی سینوزیت
در صورتی که دارو درمانی در جهت رفع سینوزیت موثر نباشد از جراحی سینوزیت برای درمان استفاده می شود. یکی از این جراحی ها، آندوسکوپی سینوس می باشد. در این جراحی از ابزاری دقیق و پیشرفته برای باز کردن انسداد دهانه سینوس دربینی استفاده می شود. از مزایای این جراحی اینست که بدون کمترین برش در ناحیه خارجی انجام می شود. در حین بازکردن مجاری بینی آسیبی به مخاط بینی وارد نمی کند.

جراحی سینوزیت

هدف جراحی سینوزیت ، تخلیه سینوسها است که معمولا با حذف انسداد و تخلیه ترشحات.صورت می گیرد . در این جراحی مواردی به شرح ذیل انجام می شود :
• حذف بافت آلوده، متورم یا آسیب دیده
• قرار دادن استخوان، برای ایجاد یک نوع درپوش برای تخلیه مخاط از سینوس ها.
• متوقف کردن رشد (پولیپ ها) در داخل بینی یا سینوس ها.
• از بین بردن شی خارجی که باعث انسداد مجاری بینی یا سینوس شده است که معمولا در کودکان اتفاق می افتد.
جراحی ممکن است تنها وسیله ای برای تشخیص و درمان سینوس آلوده باشد که به درستی تخلیه می شود. اما همیشه سینوزیت به وسیله جراحی به طور کامل از بین نمی رود .در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی دوم نیاز باشد.

مراقبت های بعد از جراحی سینوزیت

نتایج جراحی سینوزیت زمانی موفقیت آمیز می باشد که اقداماتی برای نگهداری توسط فرد صورت گیرد. این اقدامات شامل موارد ذیل می باشد :
• داروهایی که توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی تجویز می شود باید به طور مرتب مصرف شود.
• استفاده از آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت مجدد می باشد که باید مصرف شود.
در صورتی که این اقدامات انجام شود امکان نیاز به جراحی مجدد خیلی کم می باشد .
جراحی در هنگام استفاده با دارو و درمان خانگی برای جلوگیری از سینوزیت آینده موفقتر است. اگر آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت مجدد، جراحی دوم و سینوزیت آینده ممکن است اجتناب شود.

جراحی آندوسکوپی

جراحی آندوسکوپی در اغلب موارد برای درمان سینوزیت مزمن که نیاز به عمل جراحی دارد انجام می شود. این روش کم تهاجمی، ارزان تر و بوده و دارای کمترین عوارض می باشد .

آندوسکوپی برای حذف مقادیر کم استخوان یا عواملی که باعث انسداد حفره های سینوس یا توقف رشد پولیپ ها می شود انجام می شود. در این جراحی پزشک، از ابزار باریکی و سوزن مانندی به نام آندوسکوپ استفاده می کند که از طریق بینی وارد سر می شود از این طریق عواملی را که سینوس ها را مسدود کرده است از بین برده می شود.

سینوزیت مزمن

در صورتی که استخوان های صورت عفونت کرده و یا آبسه مغزی رخ دهد سینوزیت مزمن می باشد . در ابتدا پزشک برای درمان این سینوزیت دوره ای به مدت 4 الی 6 هفته مصرف دارو تجویز می کند . فرد بعد برای بررسی روند درمان باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند .برای تشخیص و بررسی این بیماری و میزان بهبودی فرد پزشک از سی تی اسکن استفاده می کند .اگر علائم بیماری از بین نرفته باشد جراحی سینوزیت انجام می شود.

اقدامات بعد از جراحی سینوس

اقداماتی که بعد از جراحی آندوسکوپیک توسط فرد صورت می گیرد ضروری و مهم می باشد . مهم ترین اقدامات به شرح ذیل می باشد:
1.  برای خروج ترشحات از سینوس ها باید هر روز سینوس ها را شستشو داد این کار برای اینست که مخاط به حالت عادی برگردد. این شستشو تا چند ماه اول بعد از جراحی الزامی می باشد.
2.  مراجعه به پزشک در دفعات منظم برای بررسی وضعیت حفره بینی و سینوس ضروری است. در صورتی که ترشحات چسبناک در بینی دیده شود پزشک آن را خارج می کند.
3.  استفاده از اسپری ضد حساسیت و التهاب براری افرادی که مبتلا به آسسم یا پولیپ بینی هستند. استفاده از این دارو حتمکا باید با تجویز پزشک انجام شود.

جراحی-سینوزیت

عوارض سینوزیت

1. عفونت

عفونت، یکی از رایج ترین عوارض سینوزیت است. بیشتر این عفونت ها از طریق دهان منتقل می شوند و به مرور زمان بهبود می یابند. استفاده از محلول های شست و شو و یا موادی جهت رفع گرفتگی بینی، به بهبود علائم کمک می کنند.

ادامه یافتن علائم بیش از 10 روز و یا تشدید علائم، می تواند نشانه ای باشد از یک عفونت باکتریایی. کشت باکتریایی، تجویز آنتی بیوتیک و یا شست و شو با سرم، معمولا از سوی پزشک تجویز می شود. پزشک، هم چنین ممکن است جهت تسکین التهاب سینوس ها، کورتیکواستروئیدهای دهانی را نیز تجویز کند.

1. کاهش حس بویایی

کاهش حس بویایی و یا از دست دادن این حس به طور کامل، یکی دیگر از عوارضی است که اغلب به دنبال سینوزیت اتفاق می افتد. علل آن می تواند دائمی و یا موقت باشد. برای مثال، گرفتگی بینی می تواند یکی از دلایل کاهش حس بویایی باشد، که این مشکل با باز شدن سینوس ها برطرف خواهد شد.

التهاب مزمن اعصاب بویایی، باعث آسیب پایانه های عصبی و در نهایت کاهش حس بویایی می شود.

1. موکوسل

گرفتگی ناشی از ترشحات موکوزی سینوس ها، موکوسل نامیده می شود. در صورت عفونت و عدم درمان، این عارضه گسترش بیشتری پیدا می کند. این عارضه با مصرف آنتی بیوتیک و یا کورتیکواستروئیدهای دهانی، بهبود می یابد. سی تی اسکن و MRI روش های تشخیصی موکوسل هستند.

1. عفونت بافت های مجاور

عفونت بافت های مجاور مانند چشم، مغز و یا رگ های خونی، یکی از عوارض نادر سینوزیت است. در صورتی که عفونت به بافت چشم برسد، فرد مشکلات مربوط به تاری دید و یا عفونت چشم پیدا می کند.

فیلم جراحی سینوزیت

گاهی عفونت، از طریق جمجمه، به مغز نیز راه پیدا می کند و منجر به مننژیت می شود.

در صورتی که عفونت به استخوان ها برسد، باعث استئومیلیت می شود.

سردرد سینوزیتی

سردرد سینوزیتی ، به دنبال عفونت سینوس ها ایجاد می شود، که با احساس فشار در اطراف چشم ها، گونه و پیشانی همراه می باشد. بسیاری از افراد، این نوع سردرد را تجربه کرده اند.

علائم سردرد سینوزیتی

برخی علائم و نشانه های سردرد سینوزیتی عبارتند از:

• درد، فشار و سنگینی در ابروها و پیشانی
  • تشدید به هنگام خم شدن
  • آبریزش بینی
  • درد در دندان های بالایی

سینوزیت یا میگرن؟

درد ناشی از سینوزیت و میگرن، معمولا با خم شدن تشدید می یابد. اما سینوزیت، در پی عفونت دستگاه تنفسی و یا سرما خوردگی اتفاق می افتد و با علائم بالینی مانند گرفتگی بینی، درد در ناحیه صورت، و ترشحات شفاف از بینی همراه می باشد.

علت سردرد سینوزیتی

سردردهای سینوسی ممکن است به مدت چند روز ادامه یابد، اما سردردهای میگرنی، ممکن است تنها در حد چند ساعت باشد.

عواملی هم چون:

• سابقه ابتلا به میگرن و یا سردرد
  • سابقه خانوادگی ابتلا به میگرن و یا سردرد
  • تغییرات هورمونی مرتبط با سردرد
  • احتمال سردرد سینوزیتی را افزایش می دهند.

پیشگیری از سردرد سینوزیتی

چگونه می توان از سردرد سینوزیتی پیشگیری کرد؟

به وجود آوردن برخی تغییرات در سبک زندگی، به تسکین و کاهش علائم این نوع سردرد کمک می کند. از جمله:

• دوری از مصرف برخی مواد غذایی و یا سایر محرک هایی که باعث تشدید سردرد می شوند
  • ورزش، مانند شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری
  • چاقی و اضافه وزن، یکی از عواملی است که احتمال سردرد سینوزیتی را افزایش می دهد، با ورزش کردن می توانید وزن خود را ثابت نگه دارید.
  • کاهش اثرات هورمون استروژن. ممکن است استروژن، یکی از دلایل بروز سردرد سینوزیتی در خانم ها باشد، به همین خاطر توصیه می شود که زنان، قرص های پیشگیری از بارداری و یا درمان های هورمونی را تا حد امکان محدود کنند.
  • سی تی اسکن و  MRIنیز از جمله روش های تشخیصی سردرد سینوزیتی هستند.

درمان سردرد سینوزیتی

میگرن و سردرد های سینوزیتی با درمان دارویی، و مصرف داروهای مسکن مانند استامینوفن و ژلوفن، بهبود می یابند.

Source: https://www.mayoclinic.org