جراحی سینوزیت

در بینی مجرایی وجود داردکه ناحیه سینوس با بینی را بهم مرتبط می سازد. در صورتی که این مجرتوسط تجمیع ترشحاتی مسدود یا کوچک شود فضایی برای رشد باکتری و میکروب فراهم کرده و باعث عفونت سینوس ها می شود در این صورت  فرد مبتلا به سینوس می شود. در صورتی که این بیماری حاد شود نیاز به درمان دارد. برای درمان آن باید به متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه کرد. در ادامه درباره این بیماری و علل و علائم آن به طور مفصل صحبت می کنیم .

علائم سینوزیت

1.  احساس درد و سنگینی در بینی
2.  خروج ترشحات بیش از اندازه از بینی
3.  گرفتگی در بینی
4.  کاهش حس بویایی
این علائم مذکور در سینوزیت ممکن است در سایر بیماری ها نیز مشاهده شود. در صورتی که این علائم بیش از 3 ماه طول بکشد بیماری جدی شناخته شده و برای درمان آن اقدام کرد.

درمان سینوزیت

1.  دارو درمانی
در صورتی که بیماری سینوزیت حاد نبوده و در اثر عوامل عفونی ایجاد شده باشد پزشک متخصص داروهایی نظیر آنتی بیوتیک برای فرد تجویز می کند.
2.  جراحی سینوزیت
در صورتی که دارو درمانی در جهت رفع سینوزیت موثر نباشد از جراحی سینوزیت برای درمان استفاده می شود. یکی از این جراحی ها، آندوسکوپی سینوس می باشد. در این جراحی از ابزاری دقیق و پیشرفته برای باز کردن انسداد دهانه سینوس دربینی استفاده می شود. از مزایای این جراحی اینست که بدون کمترین برش در ناحیه خارجی انجام می شود. در حین بازکردن مجاری بینی آسیبی به مخاط بینی وارد نمی کند.

جراحی سینوزیت

هدف جراحی سینوزیت ، تخلیه سینوسها است که معمولا با حذف انسداد و تخلیه ترشحات.صورت می گیرد . در این جراحی مواردی به شرح ذیل انجام می شود :
• حذف بافت آلوده، متورم یا آسیب دیده
• قرار دادن استخوان، برای ایجاد یک نوع درپوش برای تخلیه مخاط از سینوس ها.
• متوقف کردن رشد (پولیپ ها) در داخل بینی یا سینوس ها.
• از بین بردن شی خارجی که باعث انسداد مجاری بینی یا سینوس شده است که معمولا در کودکان اتفاق می افتد.
جراحی ممکن است تنها وسیله ای برای تشخیص و درمان سینوس آلوده باشد که به درستی تخلیه می شود. اما همیشه سینوزیت به وسیله جراحی به طور کامل از بین نمی رود .در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی دوم نیاز باشد.

مراقبت های بعد از جراحی سینوزیت

نتایج جراحی سینوزیت زمانی موفقیت آمیز می باشد که اقداماتی برای نگهداری توسط فرد صورت گیرد. این اقدامات شامل موارد ذیل می باشد :
• داروهایی که توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی تجویز می شود باید به طور مرتب مصرف شود.
• استفاده از آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت مجدد می باشد که باید مصرف شود.
در صورتی که این اقدامات انجام شود امکان نیاز به جراحی مجدد خیلی کم می باشد .
جراحی در هنگام استفاده با دارو و درمان خانگی برای جلوگیری از سینوزیت آینده موفقتر است. اگر آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت مجدد، جراحی دوم و سینوزیت آینده ممکن است اجتناب شود.

جراحی آندوسکوپی

جراحی آندوسکوپی در اغلب موارد برای درمان سینوزیت مزمن که نیاز به عمل جراحی دارد انجام می شود. این روش کم تهاجمی، ارزان تر و بوده و دارای کمترین عوارض می باشد .

آندوسکوپی برای حذف مقادیر کم استخوان یا عواملی که باعث انسداد حفره های سینوس یا توقف رشد پولیپ ها می شود انجام می شود. در این جراحی پزشک، از ابزار باریکی و سوزن مانندی به نام آندوسکوپ استفاده می کند که از طریق بینی وارد سر می شود از این طریق عواملی را که سینوس ها را مسدود کرده است از بین برده می شود.

سینوزیت مزمن

در صورتی که استخوان های صورت عفونت کرده و یا آبسه مغزی رخ دهد سینوزیت مزمن می باشد . در ابتدا پزشک برای درمان این سینوزیت دوره ای به مدت 4 الی 6 هفته مصرف دارو تجویز می کند . فرد بعد برای بررسی روند درمان باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند .برای تشخیص و بررسی این بیماری و میزان بهبودی فرد پزشک از سی تی اسکن استفاده می کند .اگر علائم بیماری از بین نرفته باشد جراحی سینوزیت انجام می شود.

اقدامات بعد از جراحی سینوس

اقداماتی که بعد از جراحی آندوسکوپیک توسط فرد صورت می گیرد ضروری و مهم می باشد . مهم ترین اقدامات به شرح ذیل می باشد:
1.  برای خروج ترشحات از سینوس ها باید هر روز سینوس ها را شستشو داد این کار برای اینست که مخاط به حالت عادی برگردد. این شستشو تا چند ماه اول بعد از جراحی الزامی می باشد.
2.  مراجعه به پزشک در دفعات منظم برای بررسی وضعیت حفره بینی و سینوس ضروری است. در صورتی که ترشحات چسبناک در بینی دیده شود پزشک آن را خارج می کند.
3.  استفاده از اسپری ضد حساسیت و التهاب براری افرادی که مبتلا به آسسم یا پولیپ بینی هستند. استفاده از این دارو حتمکا باید با تجویز پزشک انجام شود.

برخی از خدمات دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی

جراحی زیبایی گوش