جراحی آندوسکوپی سینوس

سال هاست که جراحی آندوسکوپی سینوس مورد قبول بسیاری از جراحان قرار گرفته است. در ابتدا، جراحی سینوس از طریق ایجاد برش های خارجی صورت می گرفت و پزشکان با استفاده از گاز و پانسمان، خونریزی را کنترل می کردند. در این وضعیت، بیمار درد و ناراحتی قابل توجهی را تجربه می کرد.

با توجه به پیشرفت های تکنولوژی در سال های اخیر، از جمله پیشرفت هایی در زمینه تجهیزات اندوسکوپ بینی، امروزه جراحی سینوس تنها از راه بینی انجام می شود، و هیچ گونه بخیه و یا شکافی بر روی پوست بیمار دیده نخواهد شد.

آندوسکوپ، ابزاری بسیار ظریف و فلزی است که در داخل سوراخ های بینی قرار داده می شود و امکان مشاهده و بررسی داخل بینی و سینوس ها را فراهم می کند. امروزه جراحی آندوسکوپی سینوس، با کمترین میزان درد، و دوره نقاهت انجام می شود.

افرادی که از سینوزیت مزمن رنج می برند، عمدتا خواهان جراحی آندوسکوپی سینوس هستند. سینوزیت مزمن به معنای التهاب بینی و سینوس هاست که اغلب به شیوه های درمانی پاسخ نمی دهد و مدت زمان طولانی تری در بینی و سینوس باقی می ماند. عفونت ها، آلرژی ها، و پولیپ بینی از عوامل موثر بر سینوزیت هستند.

اما عود عفونت، عفونت سینوسی که به چشم، صورت و مغز می زند، مشکلات بویایی، تومورهای بینی، ترشح مغز به بینی، از دلایلی است که بیماران کمتر به فکر جراحی آندوسکوپی سینوس می افتند.

راه های درمان قبل از جراحی آندوسکوپی سینوس چیست؟

قبل از اقدام به جراحی آندوسکوپی سینوس، متخصص از عدم تاثیر شیوه های درمانی بر روی بیمار، اطمینان می یابد. شیوه های درمانی و استفاده از دارو ها، اغلب در دراز مدت به روند بهبودی بیمار، کمک می کند. آنتی بیوتیک ها در درمان سینوزیت مزمن، بسیار موثر هستند. علاوه بر این، محلول ها و یا اسپری های شست و شوی بینی، نیز از سوی پزشک تجویز می شوند. اسپری های ضد احتقان و گرفتگی بینی، به رفع مشکل گرفتگی بینی کمک می کند. استفاده این اسپری ها تنها به مدت 3 روز مجاز می باشد. استفاده بیش از حد اسپری ها، باعث می شود تا بینی دیگر واکنشی نشان ندهد و در برخی موارد، گرفتگی بینی شدت می گیرد .

افرادی که مشکلات زیر را دارند، حتما بایستی قبل استفاده از اسپری ها، با پزشک مشورت کنند:

• مشکلات انعقاد خون
  • بی اختیاری ادرار