تومور سینوسی

تومورهای سینوسی، اغلب خوش خیم هستند و به سایر قسمت های بدن پخش نمی شوند. این تومورها در دو سمت بینی دیده می شوند و رشد آهسته ای دارند.

تشخیص تومورهای سینوسی، به سختی صورت می گیرد، زیرا که علائم، مشابه با علائم سینوزیت حاد و مزمن می باشد.

تومور-سینوسی

علائم  تومور سینوسی

• سر درد
  • گرفتگی بینی
  • احساس درد و فشار در ناحیه صورت و یا دندان ها
  • عفونت گوش
  • انسداد سینوس ها
  • احساس درد در ناحیه سینوس ها
  • آبریزش بینی
  • خون دماغ شدن
  • احساس درد و فشار در گوش
  • تاری دید
  • تورم اطراف چشم ها
  • مشکلات شنوایی

از علائم تومورهای سینوس هستند. خونریزی از بینی، تورم صورت، حساس شدن صورت و یا بروز علائم در چشم ها، نشانه های شدیدی هستند که بایستی سریعا درمان شوند، به خصوص اگر علائم در یک سمت دیده شوند.

شیوع تومور سینوس

مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان سینوس هستند. سیگار کشیدن یکی از مهم ترین عواملی است که خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد. با این که علت اصلی این سرطان هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما در صورتی که ژن هایی که مسئول رشد و تقسیم سلول ها هستند، معیوب شوند، سرطان شکل می گیرد.

تشخیص تومور سینوس

ارزیابی و تشخیص تومورهای سینوس، توسط متخصص گوش و حلق و بینی و از طریق معاینه سر و گردن، بررسی بالینی- پزشکی بیمار و یا اندوسکوپی بینی و سینوس ها (مشاهده داخل بینی و سینوس ها با اندوسکوپ) صورت می گیرد.

در صورت مشاهده هر گونه تومور و یا توده، روش های تشخیصی دیگری مانند سی تی اسکن و MRI انجام می شود. جهت تعیین میزان رشد تومور، بیوپسی نیز داده می شود و نمونه کوچکی از بافت بینی گرفته خواهد شد.

پزشک از طریق سی تی اسکن، MRI و بیوپسی از وجود تومور  سینوسی و همچنین نوع آن (سرطانی- غیر سرطانی) مطمئن می شود.

درمان تومور سینوس

درمان این تومورها بر اساس اندازه تومور صورت می گیرد. جراحی اندوسکوپی بینی، یکی ازروش های درمان تومورهای سینوس می باشد، به خصوص اگر تومور ها کوچک باشند.. در این روش، تومورهای سینوس و یا سرطان سینوس، با استفاده از اندوسکوپ و از طریق سوراخ های بینی برداشته می شوند. در مواردی که تومور به سایر قسمت ها مانند چشم، مغز و یا اعصاب پخش شده باشد، جراحی باز توصیه می شود.

درمان برخی از این تومورها از طریق جراحی اندوسکوپی بینی امکان پذیر می باشد. در این شیوه، جراح از طریق بینی و حفرات بینی، به تومور دسترسی پیدا می کند.

مزایای اندوسکوپی تومور سینوسی

از جمله مزایای این روش عبارت است از:

• عدم ایجاد برش و بخیه
  • عدم تغییر شکل بینی
  • دوران نقاهت بسیار کم

گاهی جهت تکمیل درمان، رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز انجام می شود، زیرا احتمال بروز سرطان های بعدی در سر و گردن بسیار بالاست.

رادیوتراپی در تومورهای بدخیم، و شیمی درمانی جهت توقف تولید سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای اطلاع از درمان های تخصصی دکتر رزیتا جعفری  روی کلمات ذیل کلیک کنید :

برای اطلاع از متخصص گوش و حلق و بینی در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید.