تومورهای گوش خارجی

گوش نیز مانند تمام اعضای بدن ممکن است که درگیر بیماری سرطان شود . ایجاد تومورهای گوش ممکن است که بسته به خوش خیم یا بدخیم بودن آن ها و محل ایجاد آن ها ، مشکلات فراوانی را برای بیمار ایجاد نماید . دکتر رزیتا جعفری ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی مطالب فوق را جهت آگاهی بیشتر همراهان عزیز سایت ارائه می نماید .

تومورهای گوش

تومورهای گوش خارجی

گاهی در بعضی از بیماران ، به عنوان تومور های گوش زائده پوستی و یا پوستی ـ غضروفی در گوش بیمار ایجاد می شود که این ضایعه از بقایای اولین دستگاه برانکیال و به معنی لاله فرعی گوش می باشد که گاه در قدام یا بالای تراگوس یک فرورفتگی یا سینوس دیده می شود که فقط در صورتی که مکررا عفونی شود ، نیازمند درمان است . در کودکانی که بیرون زدگی لاله گوش وجود داد ، در سنین 6 تا 7 سالگی باید با جراحی پلاستیک درمان شود .

تومورهای خوش خیم گوش خارجی

کیست های سباسه : این کیست ها حاوی سبوم پنیر مانند نرم بوده و در پشت لبول گوش یا در منفذ مجرا ایجاد می شود . در صورتی که این کیست عفونی شود ، بسیار سریع بزرگ و  دردناک شده و می توان از درمان آنتی بیوتیک ، برش کیست ، تخلیه کیست استفاده نمود .

2ـ کلوئیدها : این کیست ها که در سیاه پوستان شایع تر است ، در محل سوراخ کردن لبول گوش (جهت گوشواره) ایجاد می شود . بهترین روش درمان کلوئیدها اکسیزیون ضایعه و سپس تزریق مکرر کورتیکو استرو ئیدهای طویل الاثر ( متیل پردنیزولون استات یا تریامسینولون ) بداخل خط بخیه یا کلوئید در حال تشکیل می باشد .

کندروماتیت ندولر مزمن هلیکس ( ندول دردناک ) : در این بیماری ، ندول هایی دردناک در طول لبه فوقانی لاله گوش ایجاد می شود دلیل آن مشخص نیست . این ندول ها را می توان با تزریق کورتیکو استروئید طویل الاثر به داخل ضایعه یا اکسیزیون آن درمان نمود.

پلی کندریت راجعه : در این بیماری نادر ایجاد شده ،  تمام غضروف های بدن مانند بینی ، گوش ، نای ، هنجره و مخصوصا غضروف گوش دچار التهاب و قرمزی می شود . در این بیماری بر خلاف اوتیت خارجی ، مجرای خارجی گوش درگیر نمی شود . هر چند در بیماری افزایش ESR ، کم خونی و روماتوئید فاکتور مثبت نیز وجود دارد ولی تشخیص عمدتا بالینی می باشد .

برخی از خدمات دکتر رزیتا جعفری ، جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی .

با تشکر مدیریت سایت دکتر رزیتا جعفری ، جراح بینی و متخصص گوش و حلق و بینی .