تورم بینی بعد از جراحی

دکتر جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران می گوید: بعد از جراحی بینی علائمی در فرد مشاهده می شود که به صورت طبیعی بوده و نیاز به زمان برای بهبودی دارد. از جمله این علائم تورم بینی به همراه احساس درد می باشد. درد ناشی از جراحی بتدریج کاهش می یابد. دکتر جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران می گوید: مدت زمان رفع تورم در افراد مختلف با توجه به نوع جراحی متفاوت می باشد. در افرادی که بینی گوشتی داشته و تغییرات زیادی در بینی آنها اعمال شده است مدت زمانی که برای بهبودی ورم نیاز می باشد نسبت به افرادی که جراحی سبک داشتند بیشتر می باشد  و گاهی تا 2 سال این روند طول می کشد. برای مشاهده نتیجه جراحی فرد باید صبر کرده تا اسپلینت( محافظ) از روی بینی برداشته شود. معمولا بعد از گذشت 7 روز از جراحی این محافظ برداشته می شود و شما باید کرده تا تورم بینی بهبود پیدا کند. زمانی که زخمی ایجاد می شود بدن واکنش هایی برای ترمیم بافت های از دست رفته انجام می دهد. زمان دقیقی نمی توان برای این بهبودی تورم بینی بعد از جراحی گفت ولی به طور میانگین این بهبودی 100 روز به طول می انجامد.

مراحل بهبودی تورم بینی بعد از جراحی

مرحله اول

التهاب : بعد از جراحی بدن شروع به ترمیم بافت های زخمی می کند . واکنش بدن به صورت التهاب شروع می شود که منجر به تغییر رنگ پوست که معمولا قرمز رنگ می باشد می شود. به همراه این التهاب فرد احساس درد در نواحی جراحی و اطراف آن می کند. این موضوع طبیعی بوده و نباید نگران شد. در صورتی که مدت زمان درد طولانی شود و التهاب بینی به همراه درد بوده و مایع چرکی از محل جراحی خارج شود حتما پزشک خود را در جریان بگذارید زیرا این علائم نشانه بروز عفونت می باشد. مدت زمان التهاب از یک روز تا هفت روز متغیر می باشد.

مرحله دوم

تکثیر : در مراحل ترمیم زخم بعد از جراحی زیبایی بینی بعد از مرحله التهاب، به مرحله تکثیر می رسد. در این مرحله به تدریج ورم بینی کم شده و تا 3 الی 4 هفته به طول می انجامد. در این زمان احساس می کنید پوست قسمت جراحی شده ضخیم تر شده و حس درد به همراه سوزش و کشیدگی پوست بینی دارد. در مواردی ترشحات زرد رنگی از قسمت زخم خارج می شود . این به معنای اینست که بدن سلول های کلاژن برای ترمیم بافتها در ناحیه زخم ایجاد می کند و حس های عصبی به ناحیه ترمیمی باز می گردد که همه اینها واکنش طبیعی بدن می باشد و نباید نگران بود زیرا موقتی بوده و بهبود می یابد.

مرحله سوم

ترمیم : در این مرحله پایانی التیام زخم، تورم بینی رو به بهبودی می رود. در این مرحله کلاژن های اضافی از کلاژن های اصلی منفک می شود که ما این تغییر را در رنگ زخم که از قرمزی به سفیدی تغییر یافته می بینیم. بافت های سفت زخم به بافتهای نرم تبدیل می شود. مدت زمان این مرحله از 6 ماه تا یکسال متغیر می باشد.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم

با تشکر، مدیریت سایت دکتر رزیتا جعغری، متخصص گوش و حلق و بینی