بهترین درمان پولیپ بینی

با بررسی علائم بیمار و معاینه بینی توسط پزشک، پولیپ بینی تشخیص داده می شود. پولیپ بینی توسط یک وسیله نوری ساده می تواند نمایان شود. از دیگر آزمایشات تشخیصی می توان به آندوسکوپی بینی ، مطالعات تصویری و تست آلرژی اشاره کرد. ولی بهترین درمان پولیپ بینی چیست؟ جراحی پولیپ بینی به چه صورت است؟

درمان سینوزیت

درمان سینوزیت مزمن ( چه همراه با پولیپ بینی باشد و چه نباشد ) بسیار چالش برانگیز است. برای درمان این بیماری اقدامات مختلفی صورت می گیرد تا علائم بیماری کنترل شوند. هدف درمانی برای پولیپ بینی کاهش سایز پولیپ ها می باشد. دارودرمانی معمولاً اولین اقدام درمانی می باشد. معمولاً برای درمان پولیپ بینی در مرحله آخر از جراحی کمک گرفته می شود زیرا احتمال ظهور دوباره پولیپ بعد از جراحی هم وجود دارد.

با بررسی علائم بیمار و معاینه بینی توسط پزشک، پولیپ بینی تشخیص داده می شود. پولیپ بینی توسط یک وسیله نوری ساده می تواند نمایان شود. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

دارودرمانی در درمان پولیپ

در این روش درمانی، سایز پولیپ ها بسیار کوچک شده و گاهی اوقات از بین می روند. در زیر به برخی از دارو ها اشاره می کنیم:

-    اسپری بینی کورتیکواستروئید . این اسپری برای کاهش تورم می باشد و اثر ضد التهابی دارد. این روش به کوچک شدن پولیپ ها و از بین بردن بسیاری از آنها منجر می شود.
-    کورتیکواستروئید تزریقی و دارویی. در صورتی که اسپری کورتیکواستروئید موثر واقع نشود، از نوع دارویی آن استفاده می شود. ولی به دلیل عوارض جانبی داروی خوراکی، استفاده از آن در مدت زمان محدودی مجاز است. در موارد بسیار شدید بیماری، می توان از این دارو به صورت تزریقی استفاده کرد.
-    دیگر داروها به منظور درمان بیماری هایی است که به ایجاد پولیپ منجر می شوند. برای مثال از آنتی بیوتیک به منظور درمان عفونت های مزمن استفاده می شود. همچنین برای درمان آلرژی برای بیمار آنتی هیستامین تجویز می گردد.

جراحی پولیپ بینی

در صورتی که پولیپ بینی با دارودرمانی درمان نشود بهترین درمان پولیپ بینی ، جراحی آندوسکوپی برای برداشتن پولیپ ها و درمان مشکلات سینوسی می باشد. در جراحی آندوسکوپی، یک لوله ی نازک مجهز به لنز و دوربینی کوچک (آندوسکوپ) در سوراخ های بینی وارد می شود و به طرف حفره سینوسی هدایت می شود. از یک ابزار ظریف برای برداشتن پولیپ ها و جلوگیری از جریان مایعات از سینوس ها استفاده می شود.
امکان دارد که در طول جراحی نیاز به بزرگ کردن مجرای ورودی سینوس به بینی باشد. این جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می گردد. بعد از جراحی نیاز است تا از اسپری های مخصوص کورتیکواستروئید برای پیشگیری از به وجود آمدن دوباره پولیپ استفاده شود.

منبع : https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nasal-polyps/diagnosis-treatment/drc-20351894

برای آشنایی با بهترین متخصص درمان پولیپ بینی می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک نمایید.

مطالب دیگر مرتبط با این مقاله:

عوارض پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی