انواع مننژیت

مننژیت مغزی چیست؟ انواع مننژیت به چه صورت است و علائم آن چگونه اند؟ مننژیت به التهاب مننژ گفته می شود. مننژ به غشاء های گفته می شود که مغز و ستون فقرات را پوشش می دهد. مننژیت زمانی رخ می دهد که مایعات اطراف مننژ عفونی شوند.
شایع ترین علت مننژیت عفونت های ویروسی و باکتریایی می باشند. دیگر دلایل آن شامل موارد زیر است:
- سرطان
- تحریکات شیمیایی
- عفونت قارچی
- آلرژی دارویی
برخی از انواع مننژیت که در اثر باکتری به وجود آمده اند، می توانند واگیردار باشند. این نوع بیماری می تواند از طریق سرفه کردن، عطسه کردن و تماس از نزدیک با فرد آلوده، انتقال یابد.

علائم مننژیت

علائم مننژیت ویروسی و باکتریایی در ابتدا شبیه به هم می باشند. ولی مننژیت باکتریایی معمولاً علائم شدید تری دارد. این علائم با توجه به سن فرد می توانند متغیر باشند.

انواع مننژیت

مننژیت ویروسی

مننژیت ویروسی شایع ترین نوع مننژیت می باشد و در فصول تابستان و پاییز بیشتر مشاهده می شود. مننژیت ویروسی در نوزادان علائمی به شرح زیر دارد:
- کاهش اشتها
- تحریک پذیری
- خواب آلودگی
- رخوت و بی حالی
همچنین در بزرگسالان علائم به شرح زیر است:
- سر درد
- سفت شدن گردن
- تشنج
- حساسیت به نور زیاد
- حالت تهوع و استفراغ
- کاهش اشتها

مننژیت باکتریایی

مننژیت باکتریایی واگیردار بوده و به دلیل عفونت برخی باکتری های خاص به وجود می آید. این بیماری در صورت عدم درمان می تواند موجب مرگ فرد شود. حدود 5 تا 40 درصد کودکان و 20 تا 50 درصد بزرگسالان مبتلا به این بیماری فوت می کنند. حتی در صورت درمان نیز احتمال مرگ وجود دارد.
علائم این نوع مننژیت با گذشت زمان وخیم تر می شود. این علائم به شرح زیر است:
- تغییر در حالات روحی
- حالت تهوع
- استفراغ
- حساسیت به نور زیاد
- تحریک پذیری
- سردرد
- لرز
- سفت شدن گردن
- ایجاد نواحی بنفش در پوست که مانند کبودی می باشد.
- خواب آلودگی
- رخوت و بی حالی
در صورت مشاهده این علائم نیاز است تا سریعاً به پزشک مراجعه شود. مننژیت ویروسی و باکتریایی می توانند مرگ بار و کشنده باشند.

برای مشخص کردن نوع مننژیت (ویروسی یا باکتریایی) نیاز است تا آزمایشات و بررسی های لازم توسط پزشک صورت گیرد و خود فرد نمی تواند با بررسی حالات و احساس خود، نوع بیماری را تشخیص دهد. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان انسداد بینی استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

مننژیت قارچی

این نوع مننژیت بسیار نادر بوده و به دلیل ورود قارچ به بدن و آلوده کردن خون فرد به وجود می آید. این قارچ از آنجا به مغز و ستون فقرات می رسد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به احتمال بیشتری به این بیماری دچار می شوند. از جمله افراد در معرض خطر مننژیت قارچی می توان به مبتلایان به سرطان و ایدز نام برد.
علائم مننژیت قارچی مانند دیگر عفونت ها می باشد و از نشانه های آن می توان به حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، تب، سر درد و گیجی اشاره کرد.

مننژیت در حقیقت عارضه ی عدم درمان نشت مایع مغزی نخاعی می باشد.
منبع : https://www.healthline.com/health/meningitis