انسداد بینی

انسداد بینی زمانی رخ می دهد که بافت های مجاور بینی ، خود بینی و رگ های خونی ناحیه متورم می شوند و با مایعات پر شده و احساس پر بودن بینی را ایجاد می کنند. انسداد بینی می تواند همراه با آبریزش بینی و ترشحات بینی همراه باشد و یا نباشد.
گرفتگی بینی معمولاً یک مورد آزاردهنده برای کودکان و بزرگسالان می باشد. ولی این انسداد گاهی برای کودکان در هنگام خواب مشکل ایجاد می کند و در نتیجه می تواند مشکل جدی و خطرناکی شود. همچنین انسداد بینی برای نوزادان نیز مشکلاتی در رابطه با غذا خوردن و خوابیدن ایجاد می کند.

انسداد بینی

علت انسداد بینی

گرفتگی بینی می تواند در نتیجه آسیب یا التهاب بافت بینی به وجود آید. عفونت ها ( مانند سرماخوردگی یا سینوزیت) آلرژی و استفاده از مواد مخدر مانند سیگار همگی می توانند موجب آبریزش بینی شوند. یک شرایطی وجود دارد به اسم رینیت غیر آلرژی که در آن برخی افراد بدون دلیل مشخصی آبریزش بینی مزمن دارند. در موارد دیگری که کمتر شایع هستند، گرفتگی بینی در نتیجه تومور و پولیپ به وجود می آید.

عوامل انسداد بینی

عوامل اصلی این عارضه به شرح زیر است:
- عفونت سینوسی حاد
- ویروس سنسیشیال تنفسی
- اختلالات تیروئید
- استرس
آبریزش بینی به طور کلی مورد آزاردهنده ای می باشد. ولی این مورد می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد و برای نوزادان می تواند خطرناک باشد.

انسداد بینی معمولاً یک مورد آزاردهنده برای کودکان و بزرگسالان می باشد. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان انسداد بینی استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:
- علائم بیش از 10 روز به طول انجامد
- تب بالا
- ترشحات زرد یا سبز رنگ از بینی که همراه با درد سینوس و تب می باشد. این مورد می تواند نشانه ای از عفونت باکتریایی نیز باشد.
- وجود خون در ترشحات بینی یا ترشحات دائمی و شفاف بعد از آسیب و ضربه به سر
- در صورتی که فرزندتان کوچکتر از 2 سال بوده و تب و انسداد بینی دارد
- آبریزش بینی در روند تنفس کودک اختلال ایجاد کرده است.
تا زمانی که به پزشک مراجعه شود می توان با توصیه هایی مثل مصرف مایعات زیاد، پرهیز از سیگار، مایعات شستشو دهنده بینی و ... تا حدودی علائم را کاهش داد.
منبع : https://www.mayoclinic.org/symptoms/nasal-congestion/basics/when-to-see-doctor/sym-20050644