التهاب مخاط بینی

التهاب مخاط بینی نوعی از بیماری می باشد که در پی بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی ایجاد می شود. در صورتی که این بیماری تا یک هفته به طول انجامد خود به خود درمان می شود و در صورتی که بیش از یک هفته طول بکشد باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد. در صورتی که این بیماری درمان نشود امکان ابتلا به سینوزیت وجود دارد. زیرا مخاط بینی در امتداد سینوس ها قرار گرفته است. در زمانی که فرد دچار سرماخوردگی یا آلرژی می شود در هر دوی آنها مخاط بینی دچار تورم و التهاب می شود.در این بیماری ها امکان دارد سینوس های بینی نیز درگیر شوند. به همین دلیل پزشک برای تشخیص درست تصویری نیز از سینوس می گیرد ت امکان آسیب دیدگی سینوس را بررسی کند.برای تشخیص این بیماری باید به متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه کرد.

علائم التهاب مخاط بینی

1.  گرفتگی در یکی از طرفین یا هر دو طرفین بینی
2.  آبریزش بینی
3.  خلط که به صورت ترشحاتی از قسمت پشت حلق خارج می شود.
4.  احساس خارش در داخل بینی
5.  کاهش حس بویایی

علل التهاب مخاط بینی

با مدرنیته شدن جوامع  افرادی که بخصوص در شهرهای بزرگ زندگی می کنند در معرض آلودگی های هوا قرار می گیرند. دود ناشی از اتومبیل ها و کارخانجات و کشیدن سیگار باعث ایجاد آلودگی هوا می شود. در اثر این آلودگی امکان از کار افتادن مژک های داخل مجاری تنفس وجود دارد . در کودکان این مسئله دارای اهمیت بیشتری بوده و آسیب بیشتری را به آن ها وارد می کند. از جمله این آسیب ها امکان ابتلا به سینوزیت و رینیت می باشد.

رینیت آلرژیک

رینیت های آلرژیک در اثر آلودگی هوا، ژنتیک، مصرف برخی داروها و در مواردی برگشت اسید معده به وجو می آید. برای درمان این بیماری از داروهایی که به طور عمومی مانند آنتی بیوتیک تجویز می شود می توان استفاده کرد. رینیت بیماری به ظاهر ساده اما دارای اهمیت می باشد در صورتی که به موقع درمان نشود عفونت به سایر نقاط بدن منتشر می شود. در برخی موارد در اثر ضعف سیتم ایمنی بدن فرد به این بیماری مبتلا می شود که برای درمان آن از داروهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شود. افرادی که رینیت دارند برای جراحی بینی اقدام نکنند و تا زمان کامل بهبودی صبر کرده و در صورت صلاحدید پزشک متخصص گوش و حلق و بینی اقدام به عمل کنند.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر رزیتا جعغری، متخصص گوش و حلق و بینی