استئومای گوش خارجی

استئومای گوش خارجی به تومورهایی گفته می شود که سرعت رشد آهسته ای داشته و در نواحی مختلفی رشد می کنند. استئومای گوش خارجی با اگزوستوز متفاوت است. ویژگی های بالینی مختلفی بین استئوما و اگزوستوز وجود دارد. در زیر گزارشی از شرایط یک بیمار را مشاهده می کنید.

یک زن 23 ساله با تورم گوش چپ (به مدت 6 سال) جهت درمان اقدام می کند. سایز این توده در طی 6 سال به مرور افزایش می یابد. فرد دچار سردردهای متناوب و نقص شنوایی شده است. هیچ سابقه ای مربوط به شنا کردن، سرگیجه، آسیب، اختلال بینایی و نقص عصبی وجود نداشته است. در معاینات و بررسی ها نشان داده شد که تورم در دیواره خلفی کانال شنوایی خارجی وجود دارد. سایز این توده 1 در 1 سانتی متر بوده و سطح صاف و سفتی دارد. با سی تی اسکن از ناحیه متوجه رشد توده استخوانی در کانال گوش چپ می شوند. تشخیص استئوما داده می شود.
فرد تحت بی حسی موضعی قرار گرفته تا استئوما برداشته شود. تومور بعد از خارج شدن اندازه گیری شده و اندازه 1 در 1 سانتی متر تخمین زده می شود. پوست ناحیه بخیه زده می شود. چهار ماه بعد از جراحی علائم بیماری از بین می رود.

استئومای قاعده جمجمه

استئومای قاعده جمجمه معمولاً در استخوان پرویزنی یا قدامی قاعده جمجمه قرار دارد. ولی گاهی اوقات در فک و سینوس ها و گیج گاه هم مشاهده می شود. متداول ترین جایگاه استئومای گیج گاه در استخوان شنوایی خارجی است. اگزوستوز و استئوما از لحاظ ظاهری تفاوت دارند. اگزوستوز ها تومور های خوش خیمی هستند که در پوشش استخوانی به وجود می آیند.

اگزوستوز

اگزوستوز به رشد خوش خیم سر استخوان گفته می شود. اگزوستوز ها گاهی هیچ دردی را موجب نشده و گاهی باعث درد های شدیدی می شوند و نیاز به جراحی برای برداشتن این توده ها می باشد. این عارضه به ندرت در کودکی اتفاق می افتد. دلیل اصلی اگزوستوز مشخص نمی باشد.
اگزوستوز انواع مختلفی دارد و نوع شایع آن در گوش و در کانال داخلی گوش رشد می کند. این توده در بین کانال گوش به سمت پرده گوش رشد می کند. این عارضه در یک یا هر دو گوش می تواند رخ دهد. با رشد اگزوستوز، شنوایی کاهش می یابد. دلیل این عارضه مشخص نیست ولی در معرض آب و باد سرد بودن می تواند احتمال ایجاد این توده شود.

استئومای گوش خارجی به تومورهایی گفته می شود که سرعت رشد آهسته ای داشته و در نواحی مختلفی رشد می کنند. استئومای گوش خارجی با اگزوستوز متفاوت است. دکتر رزیتا جعفری متخصص گوش و حلق و بینی در تهران از روش های جراحی نوین و سریع برای درمان بیماری های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 26118107 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید.

درمان اگزوستوز

در موارد شدید این تومور، با جراحی به نام کانالپلاستی می تواند به درمان پرداخت. استفاده از پوشش برای گوش ها و یا کلاه می تواند به پیشگیری از ایجاد این تومور کمک کند. علائم این تومور حتی بعد از جراحی هم می تواند بروز کند. هرچه سن و سال بالاتر باشد احتمال بازگشت علائم بیشتر است. استفاده از پوشش برای گوش ها می تواند از بازگشت علائم پیشگیری کند.

منبع : https://www.healthline.com/health/exostosis#outlook و http://ispub.com/IJORL/9/1/12200 و https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27928451