آترزی کوآن

انسداد و باریک شدن راه های تنفسی ، آترزی کوآن نام دارد. این یک نوع ناهنجاری مادرزادی بینی است که در بین افراد شایع  می باشد که از بدو تولد ظاهر می شود. میزان شیوع آترزی کوآن در نوزادان دختر دو برابر نوزادان پسر است. بیش از نیمی از نوزادان مبتلا، اختلالات مادرزادی دیگری را نیز به همراه این بیماری دارند.

آترزی-کوآن

انواع آترزی کوآن

دو نوع آترزی کوآن وجود دارد، یک طرفه و دو طرفه.
- آترزی کوآن یک طرفه

این نوع از آترزی کوآن یک طرفه شایع تر است، اما خطر کمتری را برای نوزاد دارد. این نوع آترزی گاهی در ماه های بعدی ظاهر می شود، در این بیماری  نوزاد قادر به نفس کشیدن از یک سوراخ بینی خواهد بود. کودکان مبتلا به آترزی یک طرفه، در دوران کودکانی با مشکلاتی از جمله گرفتگی بینی، ترشح و یا تنفس با دهان مواجه می شوند.
- آترزی کوآن دو طرفه

این نوع آترزی که بلافاصله بعد از تولد ظاهر می شود منجر به انسداد دو طرفه بینی می شود. این انسداد منجر به بروز مشکلات تنفسی شدیدی برای نوزاد خواهد شد. در کودکان مبتلا به آترزی دو طرفه، مشکل تنفسی با گریه کردن برطرف خواهد شد، زیرا با گریه کردن راه های تنفسی نیز باز می شود.
این ناهنجاری بلافاصله بعد از تولد و حتی زمانی که نوزاد هنوز در بیمارستان است، تشخیص داده می شود.

علت آترزی کوآن

آترزی کوآن، اختلال رشدی است که در بدو تولد مشخص می شود. علت اصلی این ناهنجاری هنوز به طور قطعی مشخص نشده است، اما برخی از پزشکان بر این باورند که این اختلال زمانی اتفاق می افتد که  بافت جدا کننده بینی و دهان، بعد از تولد شروع به رشد می کند .

علائم  آترزی کوآن

- تنفس صدادار
- مشکلات تغذیه ای
- ترشح از بینی

درمان آترزی کو آن

درمان این اختلال بر اساس شدت و نوع آترزی انجام می شود. در موارد خفیف، استفاده از اکسیژن و یا محلول های شست و شوی بینی به رفع ترشح و باز شدن مجاری کمک می کند. اما در موارد شدید، جراحی آندوسکوپی  انجام می شود. هدف از جراحی، باز کردن راه های تنفسی می باشد.این جراحی توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.

برای اطلاع از درمان های تخصصی دکتر رزیتا جعفری روی کلمات ذیل کلیک کنید :